Εύκολα και γρήγορα μέσω της εφαρμογής eMaas κάτοικοι και επισκέπτες μπορούν να νοικιάσουν, αλλά και να φορτίσουν ηλεκτρικά πατίνια ποδήλατα και αυτοκίνητα.
Πρόκειται για την πρώτη υπηρεσία MaaS στην Ελλάδα που συνενώνει σε μία εφαρμογή κινητού (mobile app) υπηρεσίες κοινόχρηστων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων, πατινιών, καθώς επίσης υπηρεσίες στάθμευσης και φόρτισης ιδιωτικών επιβατικών αυτοκινήτων. Στην υπηρεσία μπορούν να έχουν πρόσβαση είτε οι κάτοικοι της πόλης, είτε οι επισκέπτες κάνοντας χρήση της χρεωστικής ή πιστωτικής τους κάρτας.
Ακόμη, η υπηρεσία δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να μετακινηθούν μέσα στην πόλη με έναν απλό και βιώσιμο τρόπο, με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Μέχρι στιγμής στην εφαρμογή υπάρχουν 200 εγγεγραμμένοι χρήστες.
Το πιλοτικό πρόγραμμα που υλοποιείται από τον Απρίλιο στην Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται τέλος Οκτωβρίου. Μάλιστα ο πιο ενεργός χρήστης θα λάβει δωρεάν ένα ηλεκτρικό πατίνι.
Στόχος του προγράμματος ειναι η προώθηση της πολυτροπικότητας και η προσωποποιημένη μετακίνηση, δηλαδή να διαλέγει ο καθένας αυτό που ταιριάζει σε εκείνον και τις ανάγκες του.
Ήδη μέσα στην πόλη έχουν δημιουργηθεί έξι σταθμοί, που καλύπτουν μία ακτίνα από την Καλαμαριά έως και τον Βαρδάρη και το ΑΠΘ, εκ των οποίων οι τρεις είναι εικονικοί. Ωστόσο συντονιστής του έργου και εταίροι έχουν βλέψεις για καλύτερη επιλογή των σταθμών.
Σήμερα είναι διαθέσιμα 5.500 ποδήλατα σε όλη την Ελλάδα, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και πρόγραμμα για 7.000 δημοτικά ποδήλατα σε όλη την ώρα με στόχο τόσο την προστασία του περιβάλλοντος όσο και τη βελτίωση της υγείας των πολιτών.
«Η Θεσσαλονίκη ρυπαίνεται, έχει κυκλοφοριακή συμφόρηση και πρέπει να αλλάξει μετακινήσεις της. Η εφαρμογή συμβάλει στην κλιματική ουδετερότητα και την προώθηση της πολυτροπικότητας », ανέφερε η αναπληρώτρια διευθύντρια του ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ, Γεωργία Αϋφαντοπούλου σε εκδήλωση παρουσίασης της εφαρμογής.
Αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη είναι διαθέσιμα για τους χρήστες 15 ποδήλατα, 10 πατίνια, 5 αυτοκίνητα και 5 ηλεκτροφορτιστές ανέφερε ο Γιώργος Βουλγαρούδης, CEO της Brainbox.
Μάλιστα όπως εξηγεί ο Γιάννης Πολίτης διευθυντής και καθηγητής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΑΠΘ το έργο αξιολογείται με βάση τέσσερις πυλώνες: τους χρήστες του συστήματος, την κοινωνία και την πόλη, τη λειτουργικότητα του συστήματος και τους φορείς της πόλης.
Ο ίδιος μίλησε για την ηλεκτροκίνηση και την κινητικότητα μέσω μιας υπηρεσίας η οποία όπως υποστήριξε έχει ένα ισχυρό ενεργειακό αποτύπωμα και πολλά περιθώρια ανάπτυξης.
«Στην Ηλεκτροκινηση είμαστε κάτω από το 5%».
Ωστόσο όσον αφορά το Mobility as a service ζούμε σε ένα τέτοιο νέο περιβάλλον. Έχει ένα ισχυρό ενεργειακό αποτύπωμα. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε ένα βιβλιοπωλείο, μια καφετέρια και μέσα μεταφοράς να επικοινωνούν. Για παράδειγμα θα πιούμε έναν καφέ σε μια καφετέρια, η οποία θα επικοινωνεί με ένα βιβλιοπωλείο που θα πάμε αμέσως μετά να αγοράσουμε ένα βιβλίο και στη συνέχεια η ίδια εφαρμογή για παράδειγμα θα δίνει ένα εκπτωτικό κουπόνι ώστε μέσα αυτής να πάρω ένα πατίνι-ποδήλατο-αυτοκίνητο για να με πάει σπίτι μου.
Για το ζήτημα αυτό τοποθετήθηκε και ο Σωκράτης Δημητριάδης Αντιδήμαρχος Οικονομικών ο οποίος τόνισε πως,
«Είναι σημαντικό από την πλευρά των δήμων να υπάρξει μια χάρτα, ένας σχεδιασμός όσον αφορά τον δημόσιο χώρο, ώστε όλο αυτό να το «σπρώξουμε» και αυτό που σήμερα μοιάζει ασύνδετο να αποκτήσει νόημα».
Το έργο χρηματοδοτείται από τα «Επενδυτικά Σχέδια Καινοτομίας» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και εκπονείται από τις εταιρίες Brainbox, ECOSUN, OTO Parking, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών ΕΚΕΤΑ και το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΑΠΘ.