Αυξημένη καταγράφεται η απαισιοδοξία των καταναλωτών συγκριτικά με αυτήν που διαφαινόταν τον Μάρτιο του 2023, καθώς η κλιματική αλλαγή και οι φυσικές καταστροφές αρχίζουν να προβληματίζουν πολίτες και επιχειρήσεις, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του τελευταίου βαρόμετρου ΕΒΕΘ για το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Οι επιπτώσεις της ακριβείας, οι υψηλοί λογαριασμοί ρεύματος, τα ενοίκια που έχουν φτάσει στα ύψη, οι ελλείψεις στις πρώτες ύλες και τα προϊόντα και το υψηλό κόστος φορολογίας είναι μερικά από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στον νόμο Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που παρουσιάστηκαν σήμερα κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου από τον Α αντιπρόεδρο του ΕΒΕΘ Εμμανουήλ Βλαχογιάννη και από τον γενικό διευθυντή της εταιρείας Palmos Analysis Πασχάλη Τεμεκενίδη, οι καταναλωτές στην Π.Ε Θεσσαλονίκης εξακολουθούν να διακατέχονται από ενισχυμένη απαισιοδοξία σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023 και έτσι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παραμένει με αρνητικό πρόσημο διαμορφώνοντας μάλιστα πτώση πέντε μονάδων (-35 μονάδες). Την ίδια στιγμή ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών για τη βιομηχανία περνάει ξανά σε ελαφρά αρνητικό έδαφος. Έτσι, το ισοζύγιο θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων του Δείκτης Επιχειρηματικών προσδοκιών της βιομηχανίας βρίσκεται πλέον στις -3 μονάδες έναντι +5 τον Μάρτιο του 2023.
Κλιματική κρίση – φυσικές καταστροφές
Περίπου οι μισές επιχειρήσεις (46%) δηλώνουν ότι έχουν λάβει κάποια μέτρα για την προστασία από τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών, ενώ από τις υπόλοιπες το 25% δηλώνει ότι σκοπεύει να το πράξει στο άμεσο ή το απώτερο μέλλον. Επιπλέον, πάνω από τις μισές επιχειρήσεις έχουν ασφαλιστεί (56%), ενώ όσες δεν έχουν ασφαλιστές επικαλούνται ότι δε θεωρούν σοβαρό τον κίνδυνο της καταστροφής (49%) αλλά και ότι το κόστος ασφάλισης είναι υψηλό (34%).
«Είχαμε γεγονότα που απασχόλησαν, γεγονότα επώδυνα, φυσικές καταστροφές σε Έβρο και Θεσσαλία, αλλά φαίνεται ότι αυτό είχε ιδιαίτερο αντίκτυπο αλλά δεν αποτυπώνεται με δραματικό τρόπο και αυτό για μένα είναι μια έκπληξη. «Πιθανόν επιχειρήσεις και καταναλωτές να θεωρούν ότι δεν αγγίζονται από αυτά που έχουν συμβεί σε Θεσσαλία και Έβρο. Η ανησυχία δεν αποτυπώνεται δηλαδή στους καταναλωτές της Θεσσαλονίκης. Αυτή η στάση για μένα δημιουργεί ένα μεγάλο κενό που δεν μπορεί να ερμηνευτεί», ανέφερε ο κ.Βλαχογιάννης σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας.