RThess Logo
Στείλτε τα μηνύματα σας live, πάρτε μέρος στη συζήτηση.
NOW ON AIR
Θέμα συζήτησης :
ThessHistory: Η εγκατάλειψη και η ερήμωση του Ντεπό

Comments are closed.

Αρχική / ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ / ThessHistory: Η εγκατάλειψη και η ερήμωση του Ντεπό

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

22/02/201910:31

ThessHistory: Η εγκατάλειψη και η ερήμωση του Ντεπό

ThessHistory: Η εγκατάλειψη και η ερήμωση του Ντεπό

Στην περιοχή του Ντεπό, στα ανατολικά της Θεσσαλονίκης, ο χρόνος σταμάτησε στις αποθήκες της Εταιρείας Τροχιοδρόμων και Ηλεκτροφωτισμού. Στην αρχή της οδού Βασιλίσσης  Όλγας με Δημητρακοπούλου ξεχωρίζει ο παλιός ψηλός μαντρότοιχος με τα κτήρια, τις αποθήκες και τους στάβλους που κάποτε φιλοξενούσαν τις εγκαταστάσεις του αμαξοστασίου του τραμ.

Οι αποθήκες, η Βίλλα Αλλατίνη (παλιά Νομαρχία), η συνοικία Ουζιέλ, η Βίλα Morpugo (Ζαρντινίδη) και ο μύλος Αλλατίνη είναι μερικά από τα κτήρια της περιοχής του Ντεπό που αποτελούν τοπόσημο για την ιστορία της πόλης.

Οι εγκαταστάσεις της Εταιρείας Τροχιοδρόμων και Ηλεκτροφωτισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την διπλανή συνοικία Ουζιέλ, κοντά στο κτήριο της παλιάς Νομαρχίας. Το 1927 ο εργολάβος Ουζιέλ ο οποίος ήταν από τους βασικούς μετόχους της Εταιρείας Τροχιοδρόμων, έχτισε την συνοικία σε σχέδια του Ζακ Μοσσέ, για τους εργαζόμενους στο αμαξοστάσιο.

Σήμερα η εικόνα είναι αποκαρδιωτική, τα κτήρια είναι εντελώς παραμελημένα και οι άλλοτε εγκαταστάσεις του ιππήλατου και αργότερα ηλεκτροκίνητου  τραμ, ετοιμόρροπες. Αν κανείς κοιτάξει προσεκτικά από την είσοδο με τη μεγάλη αλυσίδα και τις παράταιρες πινακίδες που απαγορεύουν την προσέλευση των περαστικών, θα παρατηρήσει την θλιβερή εικόνα των αποθηκών και του αύλειου χώρου.

Κάποιες σιδηροκατασκευές που δημιουργήθηκαν είτε ως στέγαστρα είτε ως κτήρια, κατέρρευσαν τελείως έχοντας δημιουργήσει τεράστια μπάζα, ενώ είναι εμφανής η ακαταλληλότητα των κτηρίων και των αποθηκών που κάποια δείχνουν έτοιμα να πέσουν ενώ σε κάποια άλλα έχουν μείνει μόνο τα κελύφη. Ακόμα και το «βοτανικό μονοπάτι» που οριοθετεί τις αποθήκες από τα δυτικά, παραπλεύρως του ρέματος και αποτελεί συνέχεια του συγκροτήματος, παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης με το παρατημένο φυλάκιο και το κλείσιμο της εισόδου του μονοπατιού από τα μονίμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα.

 

Το διατηρητέο Ντεπό

Το οικόπεδο έκτασης περίπου 13.000 τ.μ. ανήκει πλέον στον δήμο Θεσσαλονίκης και όλο το συγκρότημα χαρακτηρίστηκε με ΦΕΚ 446Β/14-6-1994 ως «Ιστορικό Διατηρητέο Μνημείο» και ορίστηκε ως ζώνη προστασίας με όρια τα ίδια όρια του οικοπέδου με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού, για την προβολή και ανάδειξη των κτηρίων καθώς πρόκειται για σημαντικά κτήρια της νεώτερης αστικής υποδομής και αποτελούν σημείο αναφοράς και σημαντική μαρτυρία για την πολεοδομική ανάπτυξη της πόλης προς τα ανατολικά.

Ο δήμος το θέλει σχολείο

Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος, Θανάση Παππά, είναι σε εξέλιξη ένα κτηριολογικό πρόγραμμα και αναμένεται να γίνει διαγωνισμός για αξιοποίηση των διατηρητέων κτηρίων έτσι ώστε να ενοποιηθεί ο χώρος με το όμορο 14ο Γυμνάσιο και Λύκειο και να αποδοθεί το συγκρότημα στο σχολείο. Η σκέψη είναι τα κτήρια να αποτελέσουν γραφεία καθηγητών και οι αποθήκες να αξιοποιηθούν είτε για αίθουσες είτε για άλλες ανάγκες του σχολικού συγκροτήματος.

Οι εγκαταστάσεις του τραμ

Στα τέλη του 19ου αιώνα η Θεσσαλονίκη εκσυγχρονίζεται μέσα στα πλαίσια του Tanzimat που αποτελούν μια σειρά από μεταρρυθμίσεις της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Τότε μεταξύ άλλων αρχίζουν να δημιουργούνται  έργα υποδομής, όπως οδικά έργα, το δίκτυο ύδρευσης, το φωταέριο, οι υπόνομοι και οι τροχιόδρομοι.

Το οδικό δίκτυο τότε της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει πολλά προβλήματα όπως μικρό πλάτος των δρόμων, ανύπαρκτη συντήρηση του οδικού δικτύου, κακή κατασκευή του οδοστρώματος, και έλλειψη πεζοδρομίων. Την πρωτοβουλία για κατασκευή και λειτουργία ιππήλατου τραμ την είχε ο κτηματίας και αργότερα δήμαρχος της πόλης, Αχμέντ Χαμντί Μπέης. Με αυτοκρατορικό διάταγμα δίδεται το 1888 η άδεια για εγκατάσταση και μονοπώλιο μιας τροχιοδρομικής γραμμής 10χλμ που θα εκτελούσε τη διαδρομή Μύλος Αλλατίνη-Τελωνείο-Μπεχτσινάρ.

Το τραμ ξεκινάει τη λειτουργία του 8 Μαΐου 1893 και μετά την επέκταση της γραμμής στα ανατολικά, η εταιρεία Τροχιοδρόμων και Ηλεκτροφωτισμού εγκαθίσταται το 1895 στην περιοχή του Ντεπό. Οι εγκαταστάσεις αποτελούνται από την αποθήκη των οχημάτων, τους στάβλους- στην αρχή το τραμ ήταν ιππήλατο- και τα γραφεία της εταιρείας, όλα σε σχέδια του Ιταλού αρχιτέκτονα, Πιέτρο Αριγκόνι.

 

Οι βασικές γραμμές των ιππηλατών τραμ αφορούσαν τις διαδρομές Τελωνείο (Πλατεία Ελευθερίας)-Νίκης-Λευκός Πύργος-Αποθήκη και Σιδηροδρομικός Σταθμός Ανατολικών Σιδηροδρόμων ή Μπεχτσινάρ-Εγνατία-Λευκός Πύργος-Αποθήκη (υπήρχε η γραμμή σύνδεσης Εγνατίας με Νίκης και η γραμμή Τελωνείου με 26ης Οκτωβρίου).

Το 1908 εγκαινιάζεται ο ηλεκτρικός τροχιόδρομος και πραγματοποιεί την διαδρομή Αποθήκη (Ντεπό)-Λευκός Πύργος. Αργότερα η γραμμή επεκτείνεται και γίνονται διακλαδώσεις για να εξυπηρετούν ως το τελωνείο αλλά και την «πολυπληθή συνοικία των εξοχών».

Για τον ηλεκτρικό τροχιόδρομο κατέφθασε στη Θεσσαλονίκη Βέλγος  μηχανικός και το 1908 ο στόλος εξοπλίζεται με 25 νέες άμαξες από την Αμερική. Το τραμ σταματάει τη λειτουργία του τον Ιούλιο του 1957 και ο νεοσυσταθείς ΟΑΣΘ γίνεται το κύριο μέσο μαζικής μεταφοράς της πόλης.

 

Από το 1957 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2013 στεγάζονταν η υποδιεύθυνση Τεχνικών Εφαρμογών Βορείου Ελλάδος της Ελληνικής Αστυνομίας μέχρις ότου ο χώρος παραδόθηκε στο δήμο Θεσσαλονίκης. Σήμερα το τμήμα της Πολιτικής Προστασίας του δήμου Θεσσαλονίκης χρησιμοποιεί τις παλιές εγκαταστάσεις του αμαξοστασίου ως αποθήκες.

Από το φύλλο της THESSNEWS #145 (16/02/2019-17/02/2019)

 

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

Σχετικά με τον αρθρογράφο Θεοδώρα Καρακιουλάχ

Θεοδώρα Καρακιουλάχ. Κατάγεται από την γη της φωτιάς και της πέτρας, την πατρογονική Καππαδοκία. Ξεκίνησε το ραδιόφωνο στην εφηβική ηλικία και έκτοτε την κέρδισε η δημοσιογραφία. Εργάζεται στο Ράδιο Θεσσαλονίκη από τότε που μετοίκησε από την Καβάλα στην Θεσσαλονίκη για σπουδές.

/ Δείτε ακόμα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

8.3.202512:00

  Η Lynk & Co φέρνει στην Ευρώπη το επαναστατικό plug-in hybrid SUV, Lynk & Co 08, σηματοδοτώντας την αρχή μιας νέας εποχής βιώσιμης κινητικότητας. Κάνει την αμιγώς ηλεκτρική οδήγηση προσιτή σε όσους δεν είναι ακόμα έτοιμοι να δεσμευτούν σε

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

5.3.202520:46

  Η Grand Automotive Hellas αποτελεί μέρος του Grand Automotive Group LLP, ενός εκ των κορυφαίων εισαγωγέων και αντιπροσώπων αυτοκινήτων σε 13 βασικές αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο όμιλος διαχειρίζεται ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο 11 κορυφαίων μαρκών, παρέχοντας ποιοτικά

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

5.3.202518:30

  Ο πρωτοπόρος του αυτοκινήτου και ιδρυτής της εταιρείας, Gottlieb Daimler, απεβίωσε στο Cannstatt πριν από 125 χρόνια, στις 6 Μαρτίου 1900, σε ηλικία μόλις 65 ετών. Ο Όμιλος Mercedes-Benz Group τιμά τα εξαιρετικά του επιτεύγματα για την εταιρεία και

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

4.3.202519:30

  Σε μια καθολική στροφή σε ότι αφορά τον τρόπο που προσεγγίζει την αγορά των compact SUV, η Citroën επανεφευρίσκει το C3 Aircross. Στην ευρωπαϊκή του παραλλαγή, αυτό το καινούργιο μοντέλο μοιράζεται την πλατφόρμα Smart Car με το πρόσφατο C3,

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

4.3.202518:30

  Η CUPRA κατέκτησε ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο στην εντυπωσιακή της πορεία, καθώς αναδείχθηκε ως η «Πιο Trendy Μάρκα της Χρονιάς» στα αναγνωρισμένα βραβεία Auto Motor und Sport Awards. Είναι η πρώτη φορά που η αντισυμβατική, συναισθηματική και ανατρεπτική μάρκα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

3.3.202519:47

  Όταν η θερμοκρασία πέφτει χαμηλά τον χειμώνα και το χιόνι έρχεται να καλύψει τους δρόμους, η αυτονομία όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά tips τα οποία μπορεί να ακολουθήσει κανείς για να έχει στο κρύο την καλύτερη

Rthess

Επικαιρότητα

Δημοφιλή Άρθρα


αυτή τη στιγμή