Η ιστορία μίας Επιτροπής Εκτιμητών που δεν… εκτιμήθηκε ποτέ!
Η ιστορία έχει κάπως έτσι: το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο θέλει να αγοράσει ένα κτίριο για να στεγάσει κάποια εργαστήρια του. Λεφτά υπάρχουν, από το ΕΣΠΑ! Όπως ορίζει ο νόμος, κάνει τον διαγωνισμό και στη συνέχεια, με απόφαση του τότε πρύτανη Γιάννη Μυλόπουλου ορίζεται μία Επιτροπή για να εκτιμήσει τόσο τη διαδικασία όσο και το φυσικό αντικείμενο του διαγωνισμού.
Η επιτροπή αυτή δεν είναι ούτε τυπική ούτε της πλάκας! Αποτελείται από δύο στελέχη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του ΑΠΘ και από έναν ελεγκτή- επιθεωρητή του Υπουργείου Οικονομικών. Ούτε τα πρόσωπα είναι τυχαία αλλά ούτε και οι ιδιότητες τους. Η Επιτροπή αυτή μελετά το φάκελο του υποψηφίου αναδόχου, κάνει αυτοψία στο κτιριακό συγκρότημα «Balkan Center», η εταιρία του οποίου έχει επιλεγεί από το διαγωνισμό και (μέσα από προβλήματα καθώς κάποιοι προσπαθούν να της τραβήξουν το χαλί κάτω από τα πόδια), καταλήγει στα συμπεράσματα της: ούτε λίγο, ούτε πολύ θεωρεί ότι τα 12 εκ. του διαγωνισμού είναι ποσό, τέσσερις φορές πάνω από την αγοραία αξία του, ότι υπάρχουν τεράστια προβλήματα στο συγκεκριμένο κτίριο που δεν έχουν επιλυθεί και πιθανό στο μέλλον θα κληθεί να τα πληρώσει από την τσέπη του το Πανεπιστήμιο!
Διαβάζοντας την έκθεση, την οποία αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα μας, θα περίμενε κανείς οργασμό αντιδράσεων! Η φυσική συνέχεια ενός τέτοιου κειμένου- κολάφου γραμμένου από ειδικούς θα ήταν η ακύρωσή, η αναζήτηση ευθυνών ή ακόμη και η εμπλοκή της Δικαιοσύνης. Ωστόσο, τίποτε από όλα αυτά δε συμβαίνει! Η Έκθεση των Εκτιμητών πετιέται σε κάποιον κάλαθο και οι διαδικασίες συνεχίζονται «κανονικά» λες και αυτή δεν υπάρχει! Επιτροπές καταλήγουν σε άλλα συμπεράσματα, ο διαγωνισμός τελεσφορεί, το κτίριο παραλαμβάνεται χωρίς την παραμικρή παρατήρηση ή ένσταση! Ούτε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που εποπτεύει όλες τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ούτε κάποιο άλλο αρμόδιο όργανο της Πολιτείας δίνει βάση στην Έκθεση.
Όλα λοιπόν είναι καλώς καμωμένα; Στις σελίδες που ακολουθούν παρατίθενται όλα τα έγγραφα, οι… παράξενες συμπτώσεις, το ιστορικό όπως άλλωστε και η άποψη της εταιρίας που πούλησε το κτίριο στο ΑΠΘ. Τα συμπεράσματα δικά σας…
Αγόρασαν με 11 εκατ. ευρώ κτίριο που εκτιμήθηκε για 3.000.000!
ΤΟ ΑΠΘ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΤΙΡΙΑΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΜΕ ΠΟΛΛΑ «ΑΝΟΙΧΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ»
Σειρά ερωτημάτων προκύπτει για τις διαδικασίες, που ακολούθησε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Αγόρασε κτιριακό συγκρότημα με πολλά «ανοιχτά ζητήματα». Αποκαλύπτουμε την Έκθεση Επιτροπής Εκτιμητών, που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το κτίριο έχει σοβαρά προβλήματα. Ωστόσο η Έκθεση αυτή αγνοήθηκε από όλους στη συνέχεια! Πολλές οι… παράξενες συμπτώσεις.
Παρά το γεγονός ότι τα κτίρια Α και Β του συγκροτήματος «Balkan Center», πλάι στο Κέντρο «Διάδοσης Επιστημών Νόησις» αγοράστηκαν στις αρχές του 2014, ακόμη δεν έχουν χρησιμοποιηθεί από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης! Αυτό δεν είναι το μόνο στοιχείο, που προκαλεί εντύπωση και ερωτήματα στην υπόθεση της αγοραπωλησίας. Το σημαντικότερο είναι ότι τα δύο κτίρια κρίθηκαν εξαιρετικά ακριβά από την Επιτροπή Εκτιμητών, που όρισε το ΑΠΘ. Ούτε 3.000.000 ευρώ υπολογίζουν την αξία του, ενώ ο διαγωνισμός προβλέπει 12 εκατομμύρια, δηλαδή τέσσερις φορές πάνω!
Η Επιτροπή στην έκθεση της, που αποκαλύπτει σήμερα η Thessnews, εντοπίζει σειρά προβλημάτων και ζητημάτων στο κτιριακό συγκρότημα. Από το γεγονός ότι έχει σοβαρές πολεοδομικές παραβάσεις, ελλείψεις και «ανοιχτά ζητήματα» μέχρι το ότι κουβαλάει βάρη και υποχρεώσεις, που ενδεχομένως να κοστίσουν πολύ περισσότερα μελλοντικά στο Αριστοτέλειο. Ωστόσο, η Έκθεση «αγνοείται» και η αγοραπωλησία ολοκληρώνεται κανονικά!
Το… στόρι
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Το ΑΠΘ επειδή ασφυκτιά στο «κάμπους» του ζητά από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας το 2012 να ανοίξει χρηματοδότηση από τα Κοινοτικά Προγράμματα ειδικά για την αγορά κτιρίου, όπως και γίνεται. Έτσι, προκηρύσσεται ο Διαγωνισμός 321/2013, προϋπολογισμού 12 εκατ. ευρώ. Πριν την αποσφράγιση των προσφορών ορίζονται τα μέλη της Επιτροπής Εκτιμητών. Και εδώ αρχίζουν οι παράξενες συμπτώσεις: ο νόμος λέει ότι στην επιτροπή αυτή θα πρέπει να συμμετέχει ένας Επιθεωρητής του Υπουργείου Οικονομικών, προερχόμενος από εκείνη την Οικονομική Υπηρεσία, στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκει το προς αγορά κτίριο. Η επιτροπή σχηματίζεται, με έγγραφο του τότε πρύτανη Γιάννη Μυλόπουλου στις 26.6.2013. Σε αυτήν καλείται Επιθεωρητής από τη Ζ’ Δ.Ο.Υ. Γιατί, άραγε; Οκτώ μέρες αργότερα ανοίγουν οι προσφορές, και αποκλείονται οι τρεις από τις τέσσερις ενδιαφερόμενες εταιρίες και μένει μόνη της στη διαδικασία η εταιρία «Ν. Τακάς- Α. Χρηστάκη», το κτίριο της οποίας (εντελώς συμπτωματικά…) βρίσκεται στο χώρο ευθύνης της Ζ’ Δ.Ο.Υ! Περίεργη η σύμπτωση…
Η Επιτροπή Εκτιμητών αρχίζει τη δουλειά της. Αποτελείται από τρία αξιολογότατα στελέχη, δύο Πολιτικούς Μηχανικούς της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του ΑΠΘ και μία Επιθεωρήτρια του Υπουργείου Οικονομικών, πολύ γνωστή για την εντιμότητα και την αυστηρότητα της. Αλλά σύντομα αρχίζουν και τα προβλήματα για τα μέλη της Επιτροπής. Εμπλεκόμενα στελέχη τους βάζουν εμπόδια. Δυσχεραίνεται το έργο τους, όταν διαρρέει ότι έχουν εντοπίσει σοβαρά προβλήματα στη διαδικασία που αφορά το συγκεκριμένο κτιριακό συγκρότημα!
Αποκορύφωμα αυτής της τακτικής είναι μία σκηνή που διαδραματίζεται στις 8 Νοεμβρίου 2013. Η Επιτροπή συνεδριάζει στο ΑΠΘ. Τα μέλη εξετάζουν τον φάκελο του κτιρίου. Ξαφνικά, μπαίνει στο χώρο μια διοικητική υπάλληλος, που αρπάζει τον φάκελο από το τραπέζι και τον παίρνει στο δικό της γραφείο! Στα έκπληκτα μέλη της Επιτροπής και μπροστά στα εύλογα παράπονα τους απαντά ότι «εκτελεί εντολές του αναπληρωτή Πρύτανη». Η Επιτροπή αναγκάζεται και συντάσσει έγγραφο, με το οποίο ζητά να της επιστραφεί άμεσα ο φάκελος , όπως φαίνεται και από το έγγραφο που αποκαλύπτουμε!
Οι… αμαρτίες
Διαβάζοντας κανείς την επίμαχη Έκθεση πραγματικά εκπλήσσεται! Η μέγιστη αγοραία αξία του ακινήτου ορίζεται από την Επιτροπή Εκτιμητών στα 3 εκατ. ευρώ! «Ορίζουμε οριστικά τη μέγιστη Αγοραία Αξία σε 3.000.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, ήτοι περίπου (-9%) από την αντικειμενική του αξία», γράφουν στην έκθεση τους!
Και αυτό γιατί:
- Η κατασκευή είναι «τακτοποιημένη», αφού έχει υπαχθεί στις ρυθμίσεις του Νόμου 4014/11, αλλά όχι νομιμοποιημένη.
- Δεν υπάρχουν εμπράγματα δικαιώματα δουλείας οδού, που να έχουν συσταθεί υπέρ του αγροτεμαχίου για πρόσβαση από τις δύο πλευρές. «Το ακίνητο δε διαθέτει πρόσοψη σε δρόμο, βρίσκεται σε τυφλό οικόπεδο», γράφεται στην Έκθεση.
- Δεν έχει γίνει έλεγχος επάρκειας του στατικού συστήματος από αρμόδια δημόσια υπηρεσία, κάτι που συνίσταται επειδή το κτίριο θα φιλοξενήσει εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
- Η διακήρυξη όριζε ότι το κτίριο θα πρέπει να είναι εντελώς απαλλαγμένο βαρών. Ωστόσο δεν είναι και μάλιστα σε τέσσερις περιπτώσεις: α)ένα τμήμα του εν λόγω κτιρίου είναι νοικιασμένο, κάτι που παραβίαζε τους όρους του διαγωνισμού. Β)Είναι βεβαρημένο με υποχρέωση εισφοράς σε γη για κοινή χρήση (κατασκευή οδού σε διπλανό οικόπεδο) και (γ) στην Τράπεζα Γης, μετά από 30 χρόνια, που περιγράφεται ως «μεγάλη οικονομική υποχρέωση». Δ) Στο συμβόλαιο προβλέπεται δικαίωμα πρόσβασης σε διπλανούς ιδιοκτήτες. Δηλαδή, υποχρεώσεις που είχε αναλάβει ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να τις «πληρώσει» τώρα το Πανεπιστήμιο.
- Τα κτίρια δεν είναι ολοκληρωμένα για παράδοση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι δε διαθέτουν ολοκληρωμένους χώρους και εγκαταστάσεις υγιεινής, ολοκληρωμένα δίκτυα ύδρευσης- αποχέτευσης, δίκτυα πυρόσβεσης, εγκαταστάσεις πυρανίχνευσης, συστήματα κλιματισμού, κατασκευές προσβάσεων ΑΜΕΑ, ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις κλπ.
- Στο κτίριο έγινε αλλαγή χρήσης, αφού κτίσθηκε για να στεγάσει βιοτεχνικούς χώρους. Ωστόσο, όπως γράφουν οι εκτιμητές «τίθεται το ερώτημα πώς δηλώθηκε και συντελέστηκε η αλλαγή χρήσης σε ένα κτίριο που ουδέποτε μέχρι σήμερα λειτούργησε». Επίσης επειδή έγινε ήδη μία αλλαγή χρήσης, στο μέλλον το Πανεπιστήμιο δε θα μπορέσει να κάνει νέα, εφόσον το επιθυμήσει για τις τότε ανάγκες του.
- Οι εκτιμητές εκφράζουν την ανησυχία τους για εξελίξεις σε βάρος των συμφερόντων του Πανεπιστημίου, καθώς το κτίριο έχει προβλήματα. Όπως γράφουν «μετά από τον χρόνο τακτοποίησης, θα βρεθεί σε ασαφές νομικό καθεστώς και τυχόν οικονομικές υποχρεώσεις που δεν μπορούν να υπολογιστούν με ακρίβεια σήμερα».
ΑΠΙΣΤΕΥΤΕΣ ΟΙ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΕΣ
«Βροχή» τα πρόστιμα
Πρόστιμα περίπου 10.000.000 ευρώ επέβαλε για το κτιριακό συγκρότημα η Πολεοδομία Θέρμης, που το χαρακτήρισε αυθαίρετο σε Έκθεση Αυτοψίας, (αρ. πρωτοκόλλου 8952) που διενεργήθηκε στις 22 Ιουλίου 2012. Η υπηρεσία διαπίστωσε ότι ο ιδιοκτήτης έχτισε όλο το συγκρότημα του ψηλότερο κατά 2,6 μέτρα, (από αυτό που προέβλεπε η άδεια), με αποτέλεσμα να προκύψουν αρκετές χιλιάδες τετραγωνικών μέτρων στους εσωτερικούς χώρους!
Συγκεκριμένα, επέβαλε πρόστιμο 6.756.198,70 ευρώ για τις αυθαίρετες εργασίες που εντοπίστηκαν, 2.026.859,60 ως πρόστιμο ανέγερσης και 33.809,93 ευρώ ως ετήσιο πρόστιμο διατήρησης, από τον Ιούλιο του 2010.
Οι υπάλληλοι του Τμήματος Ελέγχου Κατασκευών και Εγκαταστάσεων της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Θέρμης διαπίστωσαν:
- «Αλλαγή χρήσης σε όλα τα κτίρια του συγκροτήματος, από μονάδες παραγωγής συστημάτων πληροφορικής σε κτίρια γραφείων.
- Υπέρβαση όγκου σε όλα τα κτίρια λόγω αύξησης του εξωτερικού ύψους, στο επίπεδο 1 από 3,0 μέτρα (όπως προβλέπεται στην Οικοδομική Άδεια), σε 3,4 μ. και λόγω αλλαγής διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου (με αποτέλεσμα το ύψος των κτιρίων σε σχέση με το διαμορφωμένο έδαφος να είναι 13,6 μ. αντί 11 μ.)
Τα ανωτέρω έγιναν καθ’ υπέρβαση της 987/07 Οικοδομικής Άδειας».
Στη συνέχεια η εταιρία έκανε τις ενέργειες για να τακτοποιήσει τις αυθαιρεσίες με βάση το νέο νόμο 4013. Οι ενέργειες της εγκρίθηκαν από την Πολεοδομία Θέρμης στις 14/3/13, που έκανε θετική εισήγηση στο Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης. Η απόφαση του τελευταίου οργάνου εκκρεμεί, κάτι που, σύμφωνα με ειδικούς του χώρου, σημαίνει ότι θεωρητικά τουλάχιστον, η «τακτοποίηση είναι ακόμη στον αέρα!
«Καμία απολύτως παρατυπία»
Η ThessNews ζήτησε την άποψη της εταιρίας «Ν.Τακάς- Χριστάκης» για τα ζητήματα αυτά. Εκ μέρους της, απαντήσεις έδωσε η δικηγόρος Γεωργία Τσιτιρίδου, νομική σύμβουλος της εταιρίας, η οποία σημείωσε ότι η έκθεση των εκτιμητών έχει καθαρά συμβουλευτικό χαρακτήρα και όχι δεσμευτικό για τη διοίκηση του Αριστοτελείου.
Ισχυρίστηκε ότι η επιτροπή αυτή έκανε εσφαλμένους υπολογισμούς και ότι τα περισσότερα από τα σημεία, που έθιγε έχουν από τότε αποκατασταθεί. Σε ότι αφορά το τίμημα των 3.000.000 ευρώ, απάντησε ότι είναι εξαιρετικά χαμηλό, δεν μπορεί να ισχύει με βάση τα ισχύοντα στην αγορά, ότι διαψεύστηκε και από τους Εμπειρογνώμονες, που ανέλαβαν στη συνέχεια την ευθύνη των διαδικασιών και ότι ο υπολογισμός του αγνοεί το γεγονός ότι η εταιρία προχώρησε σε εργασίες ύψους 2,5 εκατ. ευρώ στο συγκρότημα.
Επιπλέον, η κ. Τσιτιρίδου σημειώνει ότι η Επιτροπή Παραλαβής του έργου, που συγκροτήθηκε με απόφαση της Συγκλήτου του ΑΠΘ, παρέλαβε κανονικά το έργο, χωρίς επιφυλάξεις και παρατηρήσεις, παρά το γεγονός ότι είχε σε γνώση της τη συγκεκριμένη έκθεση. Σύμφωνα με την ίδια, δεν υπάρχει απολύτως καμία παρατυπία ή παρανομία, ενώ όλες οι ενέργειες και οι διαδικασίες ελέγχθηκαν από πολλά όργανα της Πολιτείας, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΑΠΘ (και μάλιστα από τις διοίκησης των πρυτάνεων Γ. Μυλόπουλου- Μήτκα) μέχρι την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Όσο για τις πολεοδομικές παραβάσεις, η νομική σύμβουλος διέψευσε ότι έχουν καταγραφεί από την Πολεοδομία Θέρμης (αρνούμενη την ύπαρξη της Έκθεσης Αυτοψίας με αρ.πρωτ. 8952/23/7/12), που επέβαλε πρόστιμα άνω των 10 εκ. ευρώ. Όπως ισχυρίστηκε, με πρωτοβουλία της εταιρίας μόλις ίσχυσε ο νέος νόμος για την τακτοποίηση αυθαιρεσιών σε κτίσματα έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να ρυθμιστούν οι παραβάσεις με την καταβολή και των αναλογούντων ποσών.
Από το φύλλο της THESSNEWS #10 (16-17/07/2016)
Comments are closed.