Όπως υπογραμμίζει ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, κ. Μιχάλης Ζορπίδης, οι επαγγελματίες βρίσκονται αντιμέτωποι με μια σειρά προβλημάτων που δρουν αθροιστικά και εξαιτίας τους πολλοί έχουν βρεθεί σε άσχημη οικονομική κατάσταση και χρεωμένοι.
Ποια είναι η κατάσταση της αγοράς και των επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη μετά και τη φετινή θερινή περίοδο;
Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση της αγοράς και των μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων, καθώς αυτές εκπροσωπούμε ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, είναι δύσκολη και αβέβαιη. Μέσα σε αυτή τη γενική διατύπωση εμπεριέχεται και η εικόνα που παρουσιάζουν επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης μετά τη θερινή περίοδο. Μπορεί η χώρα μας να τα πήγε καλά από πλευράς τουριστικής κίνησης, όμως για την πόλη μας το ποσοστό οφέλους είναι τόσο μικρό, ανίκανο να κάνει αισθητή μια θετική διαφορά στους επαγγελματίες της. Η Θεσσαλονίκη δεν έχει καταφέρει να έχει το μερίδιο από την τουριστική αγορά που της αναλογεί και αυτό είναι πρόβλημα.
Ταυτόχρονα, οι επαγγελματίες βρίσκονται αντιμέτωποι με μια σειρά προβλημάτων που δρουν αθροιστικά και εξαιτίας τους, πολλοί έχουν βρεθεί σε άσχημη οικονομική κατάσταση και χρεωμένοι. Ωστόσο, ενώ δεν έχουμε απαλλαχθεί ακόμη από αυτά τα προβλήματα π.χ. κορωνοϊός, οι επιχειρηματίες καλούνται να επιστρέψουν μέρος των χρημάτων που τους δόθηκαν από το κράτος ως οικονομική ενίσχυση.
Παράλληλα, η γενικευμένη αύξηση του κόστους ζωής έχει καταστήσει τους Θεσσαλονικείς καταναλωτές με μειωμένη αγοραστική δύναμη, γεγονός που έχει άμεσο αντίκτυπο στην αγορά και όλο αυτό είναι μια αλυσίδα.
Η σεζόν που ξεκινάει μετά το καλοκαίρι είναι δύσκολη. Όταν λόγω των ανατιμήσεων, της αβεβαιότητας και της άσχημης ψυχολογίας που υπάρχει, οι καταναλωτές καταλήγουν να ψωνίζουν μόνο τα απαραίτητα και είδη πρώτης ανάγκης, τότε σχηματίζεται ένα πολύ αρνητικό οικονομικά περιβάλλον για πλήθος επαγγελματικών κλάδων.
Μειωμένα κέρδη για έναν επαγγελματία σημαίνουν λιγότερα χρήματα στο πορτοφόλι του, άρα ο επαγγελματίας αυτός ο οποίος είναι εν δυνάμει πελάτης ενός άλλου επαγγελματία, θα καταναλώσει λιγότερο και αυτό λειτουργεί ως ένα ντόμινο.
Η αύξηση της ρευστότητας είναι επομένως ζητούμενο και οι τράπεζες πρέπει να βοηθήσουν με όρους όσο το δυνατόν ευνοϊκούς και για τις δυο πλευρές, αν θέλουν να γίνουν κομμάτι της λύσης και όχι του προβλήματος.
Ποια είναι τα συμπεράσματα που εξάγονται για την επιχειρηματικότητα με βάση τα στοιχεία εγγραφών-διαγραφών επιχειρήσεων από το μητρώο του ΕΕΘ;
Ασφαλή και ακριβή συμπεράσματα για την επιχειρηματικότητα δεν μπορούν να εξαχθούν από την πορεία εγγραφών – διαγραφών βάσει των στοιχείων από το μητρώο του ΕΕΘ, καθώς πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι στην ουσία ανενεργές, δηλαδή για κάποιον λόγο οι ιδιοκτήτες τους αποφάσισαν να κατεβάσουν ρολά ή οδηγήθηκαν στο «λουκέτο» λόγω οικονομικού αδιεξόδου, αλλά δεν έχουν κάνει οριστική διαγραφή από το μητρώο του ΕΕΘ. Επομένως, ενώ στα στοιχεία που έχουμε ως επιμελητήριο οι επιχειρήσεις αυτές φαίνονται ενεργές, στην ουσία δεν είναι.
Πάντως πρέπει να προβληματίσει τους αρμόδιους το γεγονός πως μεγάλος αριθμός επαγγελματιών δεν μπορούν να κάνουν λήξη επιχειρηματικής δραστηριότητας και να διαγραφούν από το μητρώο μας, καθώς δεν έχουν τα χρήματα για τις διαδικασίες που χρειάζονται και αυτό κάτι δείχνει.
Τα στοιχεία εγγραφών – διαγραφών το 1ο εξάμηνο του 2022, δηλαδή από 1.1.2022 έως 30.06.2022, είναι 1.701 εγγραφές και 472 διαγραφές.
Πρώτο στοιχείο που προκύπτει είναι πως ο αριθμός των επιχειρήσεων που έκλεισαν είναι μεγαλύτερος από αυτόν των επίσημων διαγραφών. Επομένως, το να έχουν οδηγηθεί σε παύση λειτουργίας πάνω από 500 μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην πόλη μας μέσα σε ένα εξάμηνο δεν το λες και μικρό νούμερο.
Από την άλλη πλευρά, είχαμε και αρκετές εγγραφές. Αυτό κατά τη γνώμη μου, ωστόσο, δεν δείχνει πως υπάρχει ένα φιλόξενο περιβάλλον για το επιχειρείν, χωρίς να σημαίνει πως δεν υπάρχουν πάντα επιχειρηματικές ευκαιρίες. Θεωρώ πως δείχνει την ανάγκη των Θεσσαλονικέων για εργασία, την προσπάθειά τους να ξεκινήσουν κάτι δικό τους με στόχο αρχικά την εξασφάλιση ενός αξιοπρεπούς μεροκάματου και στη συνέχεια, εάν όλα πάνε καλά, την ανάπτυξη της επιχείρησης και την εξασφάλιση ακόμη περισσότερων θέσεων εργασίας.
Εξάλλου, συμπολίτες μας που δεν μπορούν να βρουν εργασία βάσει των προσόντων και της εμπειρίας που διαθέτουν ή που δεν διαθέτουν, κάπως πρέπει να εξασφαλίσουν ένα εισόδημα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, εάν υπάρχει ή μπορεί να βρεθεί ένα κεφάλαιο, το άνοιγμα μιας μικρής επιχείρησης αποτελεί λύση.
Σκοπεύει το Επιμελητήριο να αναλάβει κάποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες στήριξης των επιχειρήσεων από τον Σεπτέμβριο και μετά;
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης στήριζε και θα συνεχίσει να στηρίζει τους επαγγελματίες – μέλη του. Στο πλαίσιο αυτό έχει αναλάβει ήδη σειρά πρωτοβουλιών, καθώς η κατάσταση τα τελευταία χρόνια ήταν δύσκολη και συνεχώς επιδεινούμενη για την αγορά. Με αφορμή τη διοργάνωση της 86ης ΔΕΘ, φροντίζοντας για την εξωστρέφεια των μελών μας, κατανοώντας όμως και το υφιστάμενο οικονομικό περιβάλλον, έχουμε και φέτος μισθώσει ολόκληρο το περίπτερο 8, το οποίο έχουμε θέσει στη διάθεση των μελών μας επιδοτώντας τη συμμετοχή τους στη Διεθνή Έκθεση, επιδότηση που σε κάποιες περιπτώσεις, εάν πρόκειται για νέα επιχείρηση που έκανε έναρξη δραστηριότητας εν μέσω πανδημίας, φτάνει ακόμη και το 100% για τον εκθεσιακό χώρο. Δηλαδή προσφέρουμε εντελώς δωρεάν το ίχνος εδάφους.
Την ίδια στιγμή, είναι βέβαιο πως το επιμελητήριό μας θα συνεχίσει να αποτελεί τη γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ επαγγελματιών και κυβέρνησης, ενημερώνοντας τα αρμόδια Υπουργεία για θέματα που της επισημαίνουν οι 190 περίπου επαγγελματικοί κλάδοι που εκπροσωπεί. Από Σεπτέμβριο, καθώς τα περιθώρια επιβίωσης πολλών επιχειρήσεων έχουν στενέψει, η πίεση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, ώστε να εισακουστούν σοβαρές προτάσεις, να βρεθούν λύσεις, να αρθούν αδικίες.
Ωστόσο, κατανοώντας την ανάγκη των επαγγελματιών για παροχή υπηρεσιών όσο δυνατόν με λιγότερα έξοδα, το ΕΕΘ παράλληλα θα αυξήσει τις ενημερωτικές τους εκδηλώσεις για θέματα που βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας για τους επαγγελματίες, π.χ. ενημέρωση για όλα τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά προγράμματα (χρηματοδοτικά και ψηφιακά εργαλεία), για θέματα κοστολόγησης, ανταλλαγής τεχνογνωσίας με άλλα κράτη κ.ά.
Ταυτόχρονα, κάθε επαγγελματίας – μέλος του ΕΕΘ μπορεί να ενημερώνεται εντελώς δωρεάν για ασφαλιστικά και φορολογικά θέματα, κλείνοντας τηλεφωνικά ραντεβού με έναν από τους επιστημονικούς συνεργάτες του φορέα.
Είναι σίγουρο πως από τον Σεπτέμβριο και μετά δεν θα κάνουμε τίποτα παραπάνω, τίποτα λιγότερο από το να βρισκόμαστε στο πλευρό των επαγγελματιών της πόλης εξυπηρετώντας τα συμφέροντά τους.
Comments are closed.