RThess Logo
Στείλτε τα μηνύματα σας live, πάρτε μέρος στη συζήτηση.
NOW ON AIR
Θέμα συζήτησης :
Η ιστορία της μπύρας – Αίγυπτος, 1821, ο Φιξ και η Θεσσαλονίκη (audio)

Comments are closed.

Αρχική / ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ / Η ιστορία της μπύρας – Αίγυπτος, 1821, ο Φιξ και η Θεσσαλονίκη (audio)

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

22/02/202119:47

Η ιστορία της μπύρας – Αίγυπτος, 1821, ο Φιξ και η Θεσσαλονίκη (audio)

Η ιστορία της μπύρας – Αίγυπτος, 1821, ο Φιξ και η Θεσσαλονίκη (audio)

Το αρχαιότερο ζυθοποιείο βιομηχανικής κλίμακας αποκάλυψε πρόσφατα  αρχαιολογική σκαπάνη στην Αίγυπτο. Η μπύρα, το απολαυστικό ποτό που απολαμβάνει όλος ο πλανήτης, καλλιεργείται από την εποχή…. των Σουμερίων!

 

Οι πρόσφατες ανασκαφές από μια αμερικανο-αιγυπτιακή ομάδα στην αρχαία Άβυδο στην κεντρική Αίγυπτο έφεραν στο φως οκτώ μεγάλες ημιυπόγειες εγκαταστάσεις διαστάσεων μήκους περίπου 20 μέτρων, πλάτους 2,5μ και βάθους 40εκ. Κάθε εγκατάσταση ζυθοποιίας περιείχε 40 μεγάλους κεραμικούς κάδους που χρησιμοποιούνταν ως δεξαμενές για την θέρμανση του μείγματος σιτηρών και νερού για την ζύμωση και την παραγωγή της μπύρας η ποία μπορούσε να φτάσει μέχρι και 22.000 λίτρα τα οποία εξυπηρετούσαν τις ανάγκες των ταφικών εθίμων των βασιλιάδων της Αιγύπτου.  Σύμφωνα με τους ειδικούς οι ανασκαφή αποκάλυψε ζυθοποιείο στο οποίο γινόταν η  παλαιότερη παραγωγή μπύρας βιομηχανικής κλίμακας στον κόσμο και σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις φαίνεται ότι πρόκειται για ανακάλυψη με ιστορία περισσότερη των 5.000 ετών.

Ποιοι ξεκίνησαν να καλλιεργούν την  μπύρα, πότε ήρθε στην Ελλάδα, ποιός ο ρόλος του Καρόλου Φιξ και πόσο μπύρα καταναλώνουν οι Έλληνες ετησίως, περιγράφει στην εκπομπή «Εφαρμογή Θεσσαλονίκη» και στην Θεοδώρα Καρακιουλάχ, ο χημικός-μηχανικός και ζυθοποιός, Νίκος Λιάρος.

«Η ιστορία της μπύρας ξεκινάει περίπου το 4.000π.χ στην περιοχή της Μεσοποταμίας, στους Σουμέριους και τους Ασσύριους οι οποίοι καλλιεργούσαν το κριθάρι και ήταν το ποτό τους για τις καθημερινές τους εκδηλώσεις».

Η μπύρα στην Ελλάδα ήρθε μετά την επανάσταση του 1821, όταν πλέον εγκαθιστάτε ο βασιλιάς Όθωνας ο οποίος φέρνει μαζί του και την κουλτούρα της μπύρας.

«Ουσιαστικά αυτό που χρειάζεσαι για να φτιάξεις την μπύρα είναι ένας όγκος από σάκχαρα τα οποία τα μετατρέπεις σε αλκοόλη, η περίφημη αλκοολική ζύμωση. Για τα σάκχαρα χρειάζεσαι μια πρώτη ύλη που σε αυτήν την περάτωση είναι το άμυλο το οποίο βρίσκετε στο κριθάρι. Έφτιαχναν το κριθάρι βύνη και με την προσθήκη μύκητα  στις κατάλληλες θερμοκρασίες, μετατρεπόταν σε αλκοόλη. Μετά προστέθηκε και ο λυκίσκος, αυτός που δίνει την πικράδα στην γεύση. Αργότερα εξελίχθητε η παραγωγή μπύρας, βρέθηκαν οι κατάλληλοι μύκητες και οι κατάλληλες ποικιλίες των λυκίσκων για να δώσουν τις γεύσεις που θέλουμε».

Προς τα μέσα του 19ου αιώνα, ο βαυαρικής καταγωγής Κάρολος Φιξ ιδρύει το 1864 το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής μπύρας στο Κολωνάκι και αργότερα μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 1912, οι δυο εταιρείες Όλυμπος και Νάουσα συγχωνεύονται και δημιουργούν την εταιρεία «Ηνωμένα Ζυθοποιία Όλυμπος –Νάουσα» η οποία εξαγοράζεται το 1928 από τα αδέλφια Ιωάννης και Αντώνιος Φίξ. Η «Κάρολος ΦΙΞ Α.Ε» έχει πλέον το μονοπώλιο της ελληνικής αγοράς ζύθου.  

Ακολουθεί πολλά χρόνια αργότερα, το εργοστάσιο Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και σήμερα στην Ελλάδα έχουμε περισσότερα από 40 μικρά ζυθοποιία τα οποία εξειδικεύονται σε ειδικές μπύρες.

«Εξάγουμε μπύρα ειδικά σε χώρες όπου υπάρχουν ομογενείς σε Αυστραλία και άλλες χώρες. Ο Έλληνας προτιμάει την ελληνική μπύρα και για λόγους τιμής και για λόγους ποιότητας. Επίσης οι εισαγόμενες έχουν το μειονέκτημα να μην είναι φρέσκιες».

Σύμφωνα με τον κο Λιάρο η κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα είναι περίπου 2,5 εκατομμύρια εκατόλιτρα ετησίως, ενώ το 2009 λίγο πριν την κρίση, η κατανάλωση μπύρας ήταν γύρω στα 3,5 εκατομμύρια εκατόλιτρα. «Η πτώση οφείλεται στην οικονομική δυσπραγία του Έλληνα, η τεράστια φορολογία στον ειδικό φόρο κατανάλωσης και τα αυξημένα λειτουργικά κόστη στην εστίαση. Η κατανάλωση αντιστοιχεί περίπου στα 20 με 25 λίτρα ανά έλληνα πολίτη τον χρόνο όταν στην Τσεχία και την Γερμανία αντιστοιχούν 100λίτρα την ημέρα. Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας».

Ακούστε το απόσπασμα της εκπομπής 

 

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

Σχετικά με τον αρθρογράφο Θεοδώρα Καρακιουλάχ

Θεοδώρα Καρακιουλάχ. Κατάγεται από την γη της φωτιάς και της πέτρας, την πατρογονική Καππαδοκία. Ξεκίνησε το ραδιόφωνο στην εφηβική ηλικία και έκτοτε την κέρδισε η δημοσιογραφία. Εργάζεται στο Ράδιο Θεσσαλονίκη από τότε που μετοίκησε από την Καβάλα στην Θεσσαλονίκη για σπουδές.

/ Δείτε ακόμα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

8.3.202512:00

  Η Lynk & Co φέρνει στην Ευρώπη το επαναστατικό plug-in hybrid SUV, Lynk & Co 08, σηματοδοτώντας την αρχή μιας νέας εποχής βιώσιμης κινητικότητας. Κάνει την αμιγώς ηλεκτρική οδήγηση προσιτή σε όσους δεν είναι ακόμα έτοιμοι να δεσμευτούν σε

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

5.3.202520:46

  Η Grand Automotive Hellas αποτελεί μέρος του Grand Automotive Group LLP, ενός εκ των κορυφαίων εισαγωγέων και αντιπροσώπων αυτοκινήτων σε 13 βασικές αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο όμιλος διαχειρίζεται ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο 11 κορυφαίων μαρκών, παρέχοντας ποιοτικά

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

5.3.202518:30

  Ο πρωτοπόρος του αυτοκινήτου και ιδρυτής της εταιρείας, Gottlieb Daimler, απεβίωσε στο Cannstatt πριν από 125 χρόνια, στις 6 Μαρτίου 1900, σε ηλικία μόλις 65 ετών. Ο Όμιλος Mercedes-Benz Group τιμά τα εξαιρετικά του επιτεύγματα για την εταιρεία και

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

4.3.202519:30

  Σε μια καθολική στροφή σε ότι αφορά τον τρόπο που προσεγγίζει την αγορά των compact SUV, η Citroën επανεφευρίσκει το C3 Aircross. Στην ευρωπαϊκή του παραλλαγή, αυτό το καινούργιο μοντέλο μοιράζεται την πλατφόρμα Smart Car με το πρόσφατο C3,

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

4.3.202518:30

  Η CUPRA κατέκτησε ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο στην εντυπωσιακή της πορεία, καθώς αναδείχθηκε ως η «Πιο Trendy Μάρκα της Χρονιάς» στα αναγνωρισμένα βραβεία Auto Motor und Sport Awards. Είναι η πρώτη φορά που η αντισυμβατική, συναισθηματική και ανατρεπτική μάρκα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

3.3.202519:47

  Όταν η θερμοκρασία πέφτει χαμηλά τον χειμώνα και το χιόνι έρχεται να καλύψει τους δρόμους, η αυτονομία όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά tips τα οποία μπορεί να ακολουθήσει κανείς για να έχει στο κρύο την καλύτερη

Rthess

Επικαιρότητα

Δημοφιλή Άρθρα


αυτή τη στιγμή