Αρχική / ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ / Η ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου καθορίζει το μέλλον της Θεσσαλονίκης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

09/09/202309:00

Η ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου καθορίζει το μέλλον της Θεσσαλονίκης

5 Δήμαρχοι καταθέτουν τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους για ένα από τα μεγαλύτερα project στη νεότερη ιστορία της πόλης.

Η ανάπτυξη του θαλάσσιου μετώπου καθορίζει το μέλλον της Θεσσαλονίκης

Γράφει thessnews

 

Εδώ και δεκαετίες η Θεσσαλονίκη έχει γυρισμένη την ‘πλάτη’ στο υγρό στοιχείο, το οποίο, κυρίως, την χαρακτηρίζει. Ένα mega project εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια προκειμένου, επιτέλους, η Θεσσαλονίκη να αλλάξει προσανατολισμό. Ένα σχέδιο το οποίο προσβλέπει στην αξιοποίηση του ευρύτερου παράκτιου μετώπου, πέρα από τα στενά όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Δεκάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής, με τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες, παραμένουν εδώ και δεκαετίες αναξιοποίητα, ‘βουλιάζοντας’ στην αδράνεια και στην εγκατάλειψη. Σε αντίθεση με άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου, οι οποίες έχουν κυριολεκτικά μεταμορφώσει μεγάλες πόλεις αξιοποιώντας το υγρό στοιχείο, για τη Θεσσαλονίκη αυτό αποτελεί ακόμα ‘όνειρο θερινής νυκτός’.

Το παράκτιο μέτωπο καλύπτει μία απόσταση 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι στα δυτικά της Θεσσαλονίκης και μέχρι το Αγγελοχώρι στην ανατολική πλευρά της πόλης. Μία τεράστια έκταση, η αξιοποίηση της οποίας θα αναβαθμίσει σημαντικότατα την ποιότητα ζωής των κατοίκων των περιοχών αυτών, μετατρέποντάς τες παράλληλα σε πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών.

 

 

Προς τα τέλη του 2021 πραγματοποιήθηκε η πρώτη παρουσίαση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την αξιοποίησή του από τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, ενώ στις αρχές του 2022 παρουσιάστηκαν και νέες προτάσεις, με ορίζοντα υλοποίησης την περίοδο 2025 – 2030! Συγκεκριμένα, προτείνονται:

 

Καλοχώρι – ΟΛΘ:

Στη λιμνοθάλασσα στο Καλοχώρι, η εφαρμογή της μελέτης που εκπόνησε το ΕΚΒΥ καθώς και ένα αλιευτικό καταφύγιο, το οποίο επιπρόσθετα θα λειτουργήσει ως στάση της θαλάσσιας συγκοινωνίας σε περίπτωση επέκτασής της.

Η δημιουργία διαδρομής πεζού και ποδηλάτου επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και τον Δενδροπόταμο.

 


Η ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου, που θεωρείται και η αρχή της πορείας του Δυτικού Τόξου προς τα στρατόπεδα Μεγ. Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Παύλου Μελά, Στρεμπενιώτη, το Επταπύργιο και τους Κήπους του Πασά.

Η εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων με συνέχιση της διαδρομής πεζού και ποδηλάτου έως την οδό 26ης Οκτωβρίου.

 

Περιοχή ΟΛΘ – Δυτικής Εισόδου:

Η δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στον χώρο του παλιού εμπορευματικού σταθμού σε συνέχεια των προβλεπόμενων εγκαταστάσεων του Μουσείου Ολοκαυτώματος, με την ένταξη σε σχέδιο πόλης περιοχής μεγέθους 140 στρ. ιδιοκτησίας της ΓΑΙΟΣΕ.
Η δημιουργία διαδρομής από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού και του ΟΛΘ ως πορεία μνήμης, σε ανάδειξη της νεότερης ιστορίας της Θεσσαλονίκης.

 

Πρώτος Προβλήτας ΟΛΘ – Μέγαρο Μουσικής:

Η συνέχιση της διαδρομής πεζού και ποδηλάτου από τον 1ο προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο με επέκταση του κρηπιδώματος σε κυμαινόμενο πλάτος με χρήση αναστρέψιμων κατασκευών χωρίς εμπλησμό.

Πολεοδομικές ρυθμίσεις στην περιοχή των ναυτικών ομίλων για την ενσωμάτωση των προτεινόμενων ακτομηχανικών παρεμβάσεων στον αστικό ιστό.

Η χωροθέτηση μεγάλου μεγέθους υπόγειων χώρων στάθμευσης στα οικοδομικά τετράγωνα ανατολικά της οδού Μεγ. Αλεξάνδρου.

Μέγαρο Μουσικής – Ποσειδώνιο – Αλλατίνη:

Ρυθμίσεις στο νότιο άκρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, με σκοπό την ενιαία πολεοδομική αντιμετώπιση της περιοχής του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη και της εκτός σχεδίου παράκτιας περιοχής στο όριο με τον Δήμο Καλαμαριάς με τη δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πόλου Πολιτισμού, Αθλητισμού και Τουρισμού με στόχο:
Την επανάχρηση, αποκατάσταση και ανάδειξη των ιστορικών διατηρητέων κτιρίων των Μύλων Αλλατίνη και την άμεση προβολή τους στο παραθαλάσσιο μέτωπο, τη δημιουργία ενός μεγάλου κοινόχρηστου χώρου στη θέση του Ποσειδώνιου από τους Μύλους Αλλατίνη έως τον Κελλάριο κόλπο, την ενσωμάτωση των κτιρίων του ΟΜΜΘ στον αστικό ιστό με τη δημιουργία νέας πλατείας ως σημείο αναφοράς τη σημειακή εκτροπή ή μερική υπογειοποίηση της οδού Μαρία Κάλλας και τη σύνδεσή της με την οδό Γκόνη, τη δημιουργία νέου Ναυταθλητικού υπερτοπικού κέντρου, την κατασκευή μικρού μεγέθους εμπλησμού μετά από ακτομηχανική μελέτη και έγκριση της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων.

 

Περιοχή Δήμου Καλαμαριάς – Περιοχή Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη:

Πολεοδομικές ρυθμίσεις στο παράκτιο μέτωπο του Δήμου Καλαμαριάς, για τις πρώην εγκαταστάσεις του Κυβερνείου, του ΙΚΑ και του ΝΟΚ και για τη χωροθέτηση του μνημείου των Απολυμαντηρίων.
Η δημιουργία της πρώτης αστικής τεχνητής κολυμβητικής περιοχής μετά από ακτομηχανικές μελέτες στην πλαζ της Αρετσούς.
Η δημιουργία ζώνης παραλιακού κοινόχρηστου χώρου για την ανάπτυξη κολυμβητικών περιοχών στο μέτωπό της μετά από μελέτες και ακτομηχανικά έργα.
Η ενσωμάτωση στον πολεοδομικό σχεδιασμό της γραμμής επέκτασης του ΜΕΤΡΟ προς Αεροδρόμιο, και των αναγκαίων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.
Ο επαναπροσδιορισμός των πολεοδομικών κατευθύνσεων και επιλογών της παραλιακής περιοχής της Δ.Ε. Πυλαίας που εντάσσεται σε σχέδιο πόλης με στόχο τη δημιουργία υπερτοπικού πόλου κεντρικών λειτουργιών και τουρισμού – αναψυχής, με παράλληλη απομάκρυνση και μετεγκατάσταση σε άλλη θέση των υφιστάμενων ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων.

 

Αγρόκτημα Θέρμης – Δήμος Θερμαϊκού:

Η δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου – Βοτανικού κήπου σε τμήμα της έκτασης του ΑΠΘ πλησίον του αεροδρομίου με ταυτόχρονη διατήρηση της χρήσης των εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων και ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, καθώς και η χωροθέτηση στάσης ΜΕΤΡΟ και Θαλάσσιας συγκοινωνίας με τις απαιτούμενες συνοδές υποστηρικτικές χρήσεις.
Η χωροθέτηση Επιχειρηματικού Πάρκου για την ανάπτυξη Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης για την εξυπηρέτηση του αλιευτικού στόλου του Θερμαϊκού Κόλπου.

Ο επαναπροσδιορισμός των πολεοδομικών ρυθμίσεων της ευρύτερης περιοχής του πρόσφατα χωροθετημένου Τεχνολογικού Πάρκου Thess-INTEC.

Η επανάκτηση του ρόλου και των στοιχείων ανάπτυξης της παράκτιας περιοχής του Δήμου Θερμαϊκού, ως κύριας ζώνης θαλάσσιας αναψυχής του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, με την επικαιροποίηση των δεδομένων και την προβολή των αναμνήσεων των δεκαετιών του ’60 και ’70.
Η ‘πληγωμένη’ δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης
Για πρώτη φορά στο επίκεντρο του σχεδιασμού μπαίνει η παραμελημένη δυτική Θεσσαλονίκη. Η εξυγίανση και αποκατάσταση του δυτικού παράκτιου μετώπου σε μήκος 6 χλμ. είναι η βάση για να υλοποιηθεί το πρώτο κομμάτι του μεγάλου εγχειρήματος.

 

Δήμαρχος Δέλτα, Γιάννης Ιωαννίδης: Το παράκτιο μέτωπο πρέπει να επεκταθεί και άλλο προς τα Δυτικά

Η ανάπλαση του παράκτιου μετώπου είναι το έργο της δεκαετίας για τη Θεσσαλονίκη, που θα αναδείξει τη Δυτική πλευρά της πόλης και ιδιαίτερα τον Δήμο Δέλτα.

 


Ο σχεδιασμός, αν και αποτελεί ένα απόλυτα φιλόδοξο project κυρίως για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, που έχει να δει έργα σχεδόν 60 χρόνια, θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο χρήσιμος και αποτελεσματικός, αν περιλαμβάνονταν η επέκτασή του μερικά ακόμη χιλιόμετρα προς Δυτικά κατά μήκος των ακτών του Θερμαϊκού κόλπου, που βρέχει και τις ακτές της Πιερίας ( Κίτρος).
Για τον δήμο Δέλτα είναι απολύτως απαραίτητη η συμπερίληψη στον τελικό σχεδιασμό του παράκτιου μετώπου μιας σειράς έργων που θα αποτελούσαν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπλασης της περιοχής.

Τα αντιπλημμυρικά έργα στο Καλοχώρι και η θωράκιση του Θερμαϊκού Κόλπου τουλάχιστον στα σημεία που εκβάλλουν τα 4 ποτάμια, όπως και η πρόβλεψη για χρήση του αλιευτικού καταφυγίου στο Καλοχώρι ως σταθμού της θαλάσσιας συγκοινωνίας που θα συνδέει την περιοχή με τη Θεσσαλονίκη. Η κατασκευή του περιλαμβάνεται στη μελέτη και θα αποτελέσει ένα σημαντικό έργο στην παραθαλάσσια ζώνη του Καλοχωρίου.

 


Ταυτόχρονα η περιοχή του Καλοχωρίου προτείνεται ως προπονητικό κέντρο αθλημάτων ανοιχτής θαλάσσης η ακόμη και ως χώρος διεξαγωγής αγώνων, καθώς υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις.
Επιπλέον θα μπορούσε να συμπεριληφθεί το ΔΙΠΑΕ και η ΒΙΠΕΘ στη δημιουργία δικτύου προαστιακού σιδηροδρόμου (city rail rain), για να εξυπηρετήσει τους χιλιάδες φοιτητές και τους εργαζόμενους στη βιομηχανική ζώνη.

Ένα ακόμη σημαντικό έργο που θα έδινε πνοή ανάπτυξης στην περιοχή είναι η κατασκευή χώρου εστίασης και αναψυχής στη θέση «Χειναρού» στη δυτική όχθη του Γαλλικού, κατά μήκος της περιπατητικής διαδρομής που σχεδιάζεται. Για το συγκεκριμένο έργο υπήρξε η συγκατάθεση του Φορέα Διαχείρισης Θερμαϊκού Κόλπου.

Επίσης οι υδατοκαλλιέργειες και οι μυδοκαλλιέργειες στη Χαλάστρα, που αποτελούν σημαντικό οικονομικό και παραγωγικό πυρήνα για τη χώρα, με τις εξαγωγές μένουν εκτός σχεδιασμού.
Το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δεν έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου μάς δίνει το περιθώριο να συνεχίσουμε να διεκδικούμε την επέκταση του σχεδίου προς τα δυτικά, ώστε να συμπεριληφθούν μια σειρά έργων που θα δώσουν περαιτέρω ανάπτυξη στην περιοχή μας.

 

Γιάννης Δαρδαμανέλης, Δήμαρχος Καλαμαριάς: «Το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς αποτελεί μέρος του ευρύτερου παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης»

Η Καλαμαριά βρέχεται από θάλασσα στη μεγαλύτερη έκτασή της. Διαθέτει 6,5 χιλιόμετρα ακτογραμμή, μισό νησί, όπως συνηθίζω να λέω. Η Παραλία της Καλαμαριάς δεν έχει μία μόνο εικόνα. Μορφολογικά και γεωγραφικά διαφοροποιείται όσο τη διασχίζει κανείς και αυτό το στοιχείο είναι που την κάνει ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη. Ένας συνεχόμενος περίπατος μέσα από αυτή τη διαδοχή των βιωματικών καταστάσεων. Μια βόλτα δίπλα στη θάλασσα, σε ένα οικιστικό περιβάλλον που έχει στο Καραμπουρνάκι, μετάβαση στο φυσικό περιβάλλον στη περιοχή του Κυβερνείου με τη θέα από ψηλά, πέρασμα στη φυσική ακτογραμμή της περιοχής της πλαζ…
Αφήνοντας την παραλία με την άμμο, περνάμε στη Μαρίνα, σε ένα πιο δομημένο περιβάλλον, ενδεχομένως με εμπορικές και χρήσεις αναψυχής πλαισιωμένες από εγκαταστάσεις πρασίνου.

 

 

Έχοντας διασχίσει τη Νέα Κρήνη και τερματίζοντας τη διαδρομή μας στα γεωγραφικά όρια του Δήμου, συναντάμε ξανά τη φυσική ακτογραμμή της παραλίας, αυτή τη φορά πλαισιωμένη από χρήσεις αθλητισμού, που χρήζουν μιας ανάπλασης «ενοποιητικού χαρακτήρα», ώστε να υπάρχει μια συνοχή μεταξύ τους. Θα ήταν χρήσιμο να διασχίσει κάποιος ακόμα και τον ιππικό όμιλο, ανάμεσα στις εγκαταστάσεις του. Άλλωστε στην περιοχή της Μίκρας θα είναι ο τερματικός σταθμός του Μετρό, θέσεις στάθμευσης και ο σταθμός μετεπιβίβασης, προσδίδοντας έναν χαρακτήρα πιο σύγχρονο.
Κάνω τη συγκεκριμένη περιγραφή, για να καταλάβει ο κόσμος την έκταση του παραθαλάσσιου μετώπου της Καλαμαριάς. Από αυτή την έκταση δε μας ανήκει ούτε ένα τετραγωνικό.

 

 

 

Παρ’ όλα αυτά, με το που αναλάβαμε τη διοίκηση αποφασίσαμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για την αξιοποίησή της, στο μέτρο που μας επιτρεπόταν, θέλοντας να αναδείξουμε το υγρό στοιχείο, να αποκτήσει η πόλη μας εξωστρέφεια και να προσελκύσουμε σημαντικό κομμάτι του τουρισμού. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που δημιουργήσαμε την Αντιδημαρχία Τουρισμού, Πολιτισμού και Διεθνών Σχέσεων, ενώ έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στον ναυταθλητισμό, συμμετέχοντας σε μεγάλες συνδιοργανώσεις με τον Ναυτικό Όμιλο της Καλαμαριάς και της Θεσσαλονίκης.

 

-Πώς εξελίσσεται μέχρι σήμερα το εν λόγω σχέδιο;

Για πολλά χρόνια η πόλη μας είχε γυρισμένη την πλάτη στη θάλασσα, όμως αυτό από τη μέρα που αναλάβαμε φροντίσαμε σταδιακά να αλλάξει, παρά το γεγονός ότι, όπως είπα, στον Δήμο δεν ανήκει τίποτα.

Στην πλαζ της Αρετσούς κάναμε σημαντικές παρεμβάσεις, μέσα στο επιτρεπτό όριο. Ανακαινίσαμε το αναψυκτήριο, που ήταν εγκαταλελειμμένο κι έκρυβε υγειονομικούς κινδύνους. Αλλάξαμε την παιδική χαρά, που ήταν άκρως επικίνδυνη για τα παιδιά. Εκμεταλλευτήκαμε την παραλία, τοποθετώντας ξαπλώστρες και στήνοντας το beach volley, στο οποίο τα τελευταία δύο χρόνια πραγματοποιείται το Πανελλήνιο πρωτάθλημα. Παράλληλα, κάθε καλοκαίρι διεξάγονται δεκάδες συναυλίες, προσελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες.

Να ξεκαθαρίσω ότι η πλαζ ανήκει στην ΕΤΑΔ. Το παραχωρητήριο στον δήμο έληξε το 2013 και το 2016 κανένας δε φρόντισε για την ανανέωσή του, που θα μπορούσε να είχε γίνει δωρεάν, μέχρι το 2017. Ήμασταν οι πρώτοι που διαπραγματευτήκαμε με την ΕΤΑΔ κάτω από δύσκολες συνθήκες και καταφέραμε να εξασφαλίσουμε μία συμφωνία που προέβλεπε την παραχώρηση για 35 χρόνια, με το ελάχιστο ποσοστό που ορίζει ο νόμος, δηλαδή 20% επί της εμπορικής δραστηριότητας. Αυτό θα μας έδινε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε περισσότερες και πιο ουσιαστικές παρεμβάσεις, ωστόσο η αντιπολίτευση κατέφυγε στο ΣτΕ, προκειμένου να προσβάλει την απόφαση της οικονομικής επιτροπής κι έτσι τα σχέδιά μας για ανάπλαση πηγαίνουν και σ’ αυτήν την περίπτωση πίσω.

Όσον αφορά στη μαρίνα της Αρετσούς, καταφέραμε να φρενάρουμε τον διαγωνισμό που είχε ξεκινήσει για την παραχώρησή της σε ιδιώτη και να πιέσουμε ακόμη περισσότερο με τον τρόπο αυτό, ώστε να γίνουν αποδεκτές οι θέσεις του Δήμου μας, θέσεις που υπέγραψε η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου και αφορούν στην ηπιότερη δόμηση και στον περιορισμό στις χρήσεις, ώστε η επένδυση να λειτουργήσει προς όφελος της ποιότητας ζωής των κατοίκων και της τοπικής οικονομίας μας.

Το Αλιευτικό Καταφύγιο ήταν ένα στοίχημα προσωπικό, θα έλεγα, το οποίο, με ιδιαίτερη ικανοποίηση, μπορώ να πω ότι το κερδίσαμε. Μετά από σαράντα χρόνια υποσχέσεων, πετύχαμε την έγκριση του έργου, τη χρηματοδότησή του με 6,6εκ και τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει το έργο.

 

 

Το Παλατάκι ανήκει και αυτό στην ΕΤΑΔ. Πριν από περίπου δύο χρόνια είχαμε στηρίξει την πρόταση που έφερε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο πρόεδρος του Μουσείου Φωτογραφίας της Καλαμαριάς, Παύλος Καλεμκερής, και αφορούσε χρήσεις πολιτισμού και αναψυχής. Η πρόταση αυτή καταψηφίστηκε από την αντιπολίτευση, χάνοντας και σ’ αυτήν την περίπτωση πολύτιμο χρόνο. Και στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του στην Καλαμαριά το 2021 είχε πει ότι το Παλατάκι πρέπει να αντιμετωπιστεί ενιαία με το πρώην Στρατόπεδο Κόδρα, κάτι που με βρίσκει σύμφωνο. Τι πιο όμορφο από ένα μεγάλο πάρκο, με ένα εμβληματικό κτίριο, που θα στεγάζει χρήσεις πολιτισμού πανελλήνιου ενδιαφέροντος!

Όλα αυτά τα «κομμάτια του παζλ» συνθέτουν το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς, το ομορφότερο κομμάτι του παραλιακού μετώπου της πόλης μας, τα οποία μόλις αξιοποιηθούν θα προσελκύσουν χιλιάδες επισκέπτες! Προβλέποντας τις μελλοντικές ανάγκες, εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση περίπου 700.000€ και ήδη εκπονούμε τη μελέτη ανάπλασης του άξονα Σοφούλη-Πλαστήρα, με ανάπλαση της οδού και ταυτόχρονη δημιουργία πεζόδρομου και ποδηλατόδρομου. Το master plan της Περιφέρειας ικανοποιεί τις θέσεις του δήμου.

 

-Υπάρχουν επιπλέον προτάσεις και διεκδικήσεις;

Το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς αποτελεί μέρος του ευρύτερου παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης. Η αντιμετώπισή του σε μητροπολιτικό επίπεδο, θα ενισχύσει συμπληρωματικές λειτουργίες και χρήσεις, όπως για παράδειγμα την έλευση της θαλάσσιας συγκοινωνίας, αλλά και τη βούληση για έναν ενιαίο ποδηλατοδρόμο και μια συνεχόμενη περιπατητική διαδρομή δίπλα στη θάλασσα, όπως εκφράστηκε στις επισημάνσεις για το Ειδικό Χωρικό του Παραλιακού Μετώπου που εκπονήθηκε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Αυτή η ενιαία αντιμετώπιση θα λειτουργεί σε κατεύθυνση συμπληρωματική για τους Δήμους, όχι ανταγωνιστική.
Επομένως το master plan της Περιφέρειας μας ικανοποιεί στο επίπεδο που αφορά τη συνέχεια και τη σύνδεση με όμορους δήμους. Ωστόσο το γεγονός ότι σε αρχικό στάδιο και πριν εμείς αναλάβουμε, εξαίρεσε το Καραμπουρνάκι, αυτόματα εξαιρεί από την ευκαιρία αυτή ένα σημαντικό κομμάτι του δήμου μας.

Στη συγκεκριμένη χρονική φάση το μεγαλύτερο εμπόδιο σε μια ενδεχόμενη ανάπτυξη και ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς είναι η συνθετότητα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, όπως Κτηματική, ΤΑΙΠΕΔ και ιδιωτικά οικόπεδα. Στις περιπτώσεις των απαλλοτριώσεων δε, απαιτούνται υπέρογκα ποσά, τα οποία υπερβαίνουν την κλίμακα και τις δυνατότητες οποιουδήποτε δήμου.
Χρέος και καθήκον μας είναι να παίρνουμε δυναμική θέση και στάση όταν πρόκειται για επικείμενες αναπλάσεις που προέρχονται από την κεντρική διοίκηση. Όπως για παράδειγμα η υπό εκπόνηση ανάπλαση της Μαρίνας Καλαμαριάς. Είμαστε απόλυτα θετικοί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο σενάριο ανάπτυξης, εφόσον όμως εξασφαλίζονται συνθήκες δημόσιου χαρακτήρα. Στόχος για όλο το παραλιακό μέτωπο είναι η απρόσκοπτη και ελεύθερη πρόσβαση σε όλους. Η δυνατότητα ενός περιπάτου δίπλα στο νερό, όταν αυτό γεωγραφικά είναι εφικτό.

Η ανάγκη να «στραφούμε» προς τη θάλασσα γίνεται όλο και πιο επιτακτική. Χρειάζονται γενναίες αποφάσεις στρατηγικού χαρακτήρα, παράλληλα με επιχειρηματικότητα και συνεργασία από την κεντρική διοίκηση του κράτους, αλλά πάνω απ’ όλα να ομονοήσουμε ως τοπική κοινωνία, ώστε να λυθούν χρονίζοντα θέματα του παραλιακού μετώπου. Η στρατηγική αυτή θα αποτελέσει και το πλαίσιο, στο οποίο θα «κουμπώσουν» όλες οι μελλοντικές και αποσπασματικές επεμβάσεις κι έτσι η παραλία μας θα αναδειχθεί ακόμη περισσότερο και θα αποτελέσει πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες, τόσο από την Καλαμαριά, όσο κι από την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.

 

«Όταν η Θεσσαλονίκη και θέλει και μπορεί!» επισημαίνει ο Δήμαρχος Πυλαίας- Χορτιάτη και πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης

«Κάν’ το όπως η Βαρκελώνη». Αυτό λέμε πια στη Θεσσαλονίκη για το παραλιακό μέτωπο της πόλης, που είναι το νέο asset της και το μεγάλο της πλεονέκτημα, που μέχρι στιγμής δεν έχει αξιοποιηθεί και το οποίο μπορεί να αλλάξει την πορεία της. Όπως ακριβώς συνέβη στη Βαρκελώνη, όταν η πόλη αποφάσισε αντί να κοιτάζει προς το εσωτερικό της, να απλώσει το βλέμμα προς τη θάλασσα.
Το παραλιακό μέτωπο αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση της Θεσσαλονίκης. Το οραματίστηκε ο Περιφερειάρχης μας, Απόστολος Τζιτζικώστας, το αγκάλιασε η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, το στηρίζουν -όπως φάνηκε και από τη διαβούλευση που έγινε ήδη- οι 7 δήμοι που τους διαπερνά και όχι μόνο. Τελικός στόχος ένα πιο πράσινο και ποιοτικό μέλλον, το οποίο θα προσφέρει στους πολίτες την ποιότητα ζωής που η Θεσσαλονίκη έχει τη δυνατότητα να προσφέρει. Αναδεικνύοντας ένα πανέμορφο μέτωπο, που είναι τόσο διαφορετικό σε μήκος 40 χιλιομέτρων, από τα δυτικά μέχρι τα ανατολικά.

 


Δε θέλω να μπω σε συζητήσεις για χρονοδιαγράμματα και για ημερομηνίες. Εξάλλου η Θεσσαλονίκη έχει χάσει στο παρελθόν αδικαιολόγητο χρόνο και ευκαιρίες για να υλοποιήσει σημαντικά έργα. Οι χρονολογίες και τα χρονικά ορόσημα δεν έχουν τόσο μεγάλη σημασία και μερικές φορές περιπλέκουν ακόμη περισσότερο την υλοποίηση ενός δύσκολου πρότζεκτ.
Όσον αφορά στον φορέα υλοποίησης των έργων: λέω «ναι» σε έναν φορέα με ευελιξία, που θα διαθέτει εξειδίκευση, που θα μπορεί να πραγματοποιήσει αξιόπιστες μελέτες για το τεράστιο αυτό πρότζεκτ και θα μπορεί να συνεργαστεί με τους δήμους και τους φορείς της περιοχής για μία συνολική λειτουργική πρόταση.

Όσον για τη συνεργασία, αυτή αποδείχτηκε ότι υπάρχει και υλοποιείται. Με τους 7 δήμους που εμπλέκονται στο σημαντικό αυτό πρότζεκτ να αποδεικνύουν ότι η Θεσσαλονίκη και θέλει και μπορεί!

Ως προς τον δήμο μας, το μέτωπο προς τη θάλασσα, συνολικού μήκους 6 χιλιομέτρων, ξεκινά από τον Φοίνικα και φτάνει μέχρι σχεδόν το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Το κομμάτι αυτό χάρη στις συντονισμένες προσπάθειες του δήμου με την ολοκλήρωση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Πυλαίας είναι απόλυτα τακτοποιημένο σε ό,τι αφορά τις χρήσεις γης, που είναι συμβατές για την περιοχή και έχει ήδη αποκτήσει μεγάλη εμπορικότητα.
Ακόμη στη μελέτη για τον δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη μεταξύ των άλλων προβλέπονται:
–Νέα κυκλοφοριακά δεδομένα από την επέκταση της γραμμής ΜΕΤΡΟ προς αεροδρόμιο.
–Δημιουργία οργανωμένου υπερτοπικού πόλου κεντρικών λειτουργιών και τουρισμού – αναψυχής και η μετεγκατάσταση σε άλλη θέση των παράνομων υφιστάμενων ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πράξης εφαρμογής της περιοχής.
–Διερεύνηση δυνατότητας δημιουργίας στην περιοχή κολυμβητικής ακτής που μπορεί να αποτελέσει νέο πόλο για την ευρύτερη περιοχή του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Βέβαια το κερασάκι στην τούρτα για το μεγάλο αναπτυξιακό άλμα που θα βελτιώσει ταυτόχρονα και την ποιότητα ζωής των κατοίκων όχι μόνο της περιοχής, αλλά και ολόκληρης της Θεσσαλονίκης, είναι η μαρίνα της Πυλαίας. Ένα τολμηρό και δυναμικό πρότζεκτ που θα μπορεί να φιλοξενεί 440 σκάφη, αλλά και μια σειρά υποδομές με κτήρια συνολικής δομήσιμης επιφάνειας 5.547 τ.μ. και δραστηριότητες αναψυχής και εστίασης, λιμενικό σταθμό, καταστήματα yachting, περιπάτους και άλλα. Ένα πρότζεκτ που χοροθετήθηκε με ΦΕΚ από το 2012 και το οποίο δε θα στοιχίσει στο δημόσιο ούτε ένα ευρώ, καθώς προβλέπεται να κατασκευασθεί με τη μορφή σύμβασης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Δυστυχώς για αυτό το πρότζεκτ χρειάστηκε να παλεύουμε καθημερινά με την πανταχού παρούσα ελληνική γραφειοκρατία (συναρμοδιότητα 8 υπουργείων και 30 υπηρεσιών!). Σήμερα είμαστε πιο αισιόδοξοι ότι και αυτό θα προχωρήσει.
Είναι σημαντικό ότι ενωμένοι προχωρούμε σε αυτό το μεγάλο σχέδιο και εμείς από την πλευρά μας θα συνεργαστούμε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για την επίτευξη αυτού του μεγάλου στόχου. Το παραλιακό μέτωπο είναι ένα μεγάλο όραμα για τη Θεσσαλονίκη των επόμενων γενεών. Τη Θεσσαλονίκη που θα είναι διαφορετική: με σύγχρονο αεροδρόμιο, με το μετρό σε λειτουργία σύντομα και με τις ομορφιές, την ιστορία της, τον τρόπο ζωής της πόλης. Σε αυτήν την πορεία απαιτείται πάνω απ’ όλα πολιτική βούληση, αποφασιστικότητα και διάθεση συνεργασίας. Για να το χαρούμε γρήγορα και χωρίς καθυστερήσεις!

 

Δήμαρχος Θέρμης, Θεόδωρος Παπαδόπουλος: “Ναι” στο σχέδιο ανάπλασης υπό προϋποθέσεις

Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου είναι ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, το οποίο μπορεί να αλλάξει την εικόνα και την ταυτότητα ολόκληρης της περιοχής. Σημαντικό μέρος του παραλιακού μετώπου βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του δήμου Θέρμης, ωστόσο, το μεγαλύτερο τμήμα του είναι δεσμευμένο για συγκεκριμένες χρήσεις (αεροδρόμιο “Μακεδονία”, ΑΠΘ). Έτσι, στον δήμο μας απομένει προς αξιοποίηση ένα μικρό μόνο μέρος, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή μετά το αεροδρόμιο, προς την Περαία. Πρόκειται, μάλιστα, για ένα τμήμα γης που δεν έχει πρόσβαση στη θάλασσα, καθώς η παραλιακή ζώνη ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ και επιπλέον έχει μπροστά της τον καινούργιο διάδρομο προσαπογειώσεων.

 


Ο δήμος Θέρμης βλέπει πολύ θετικά την πρωτοβουλία της Περιφέρειας για τη συνολική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και θα συμβάλει κατά τρόπο δημιουργικό, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του και των αρμοδιοτήτων του, για την υλοποίησή του. Έχουμε εξετάσει και έχουμε συζητήσει διεξοδικά το προτεινόμενο σχέδιο και έχουμε καταθέσει τις παρατηρήσεις μας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έγινε.

Ειδικότερα, ο σχεδιασμός της Περιφέρειας προβλέπει στην περιοχή μετά το αεροδρόμιο, προς την Περαία, να δημιουργηθεί ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Εμείς, ως δήμος Θέρμης, δηλώσαμε ότι συμφωνούμε υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν τρεις αλλαγές στο προτεινόμενο σχέδιο και συγκεκριμένα, να διευκρινιστεί ρητά στο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο και στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ότι:
α. η προβλεπόμενη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη δεν θα αφορά αποκλειστικά αλιευτικά σκάφη, αλλά θα αφορά και σκάφη αναψυχής, τουριστικά κ.λπ.,
β. στις επιτρεπόμενες χρήσεις θα περιλαμβάνεται και χώρος ελλιμενισμού (τεχνητός ή φυσικός) σκαφών κάθε είδους,
γ. οι προβλεπόμενες εγκαταστάσεις να υλοποιηθούν έπειτα από διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, τα δε μέτρα, οι όροι και οι περιορισμοί που θα τεθούν στη σχετική Απόφαση Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων για την ελαχιστοποίηση των δυνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων πρέπει να τύχουν της σύμφωνης γνώμης του δήμου Θέρμης.

Παράλληλα, ζητήσαμε, για την έκταση δυτικά του αεροδρομίου η οποία ανήκει στο αγρόκτημα του ΑΠΘ, να διατηρηθεί η δυνατότητα ανάπτυξης των εγκαταστάσεων του πανεπιστημίου, δηλαδή η δυνατότητα ανέγερσης κτιρίων για εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες που προβλέπει το εγκεκριμένο Τοπικό Ρυμοτομικό Σχέδιο, ή η ανάπτυξη οποιασδήποτε άλλης εγκατάστασης προγραμματίζει το Πανεπιστήμιο στην έκταση αυτή. Επιπλέον, ζητήσαμε το προτεινόμενο Ανατολικό Μητροπολιτικό Πάρκο – Βοτανικός Κήπος να περιοριστεί στην έκταση του άτυπου υδροβιότοπου, μέχρι το 1ο κανάλι που είναι παράλληλο με την ακτογραμμή και δεν περιλαμβάνεται στο ΤΡΣ.
Επίσης ζητάμε να περιληφθεί στον σχεδιασμό και ένας σταθμός του μετρό, στα λεγόμενα “πράσινα φανάρια”, στη γραμμή προς αεροδρόμιο, ο οποίος θα εξυπηρετεί όλες τις σημερινές αλλά και τις μελλοντικές λειτουργίες του ΑΠΘ, καθώς και όσους μετακινούνται από την ανατολική Θεσσαλονίκη προς την πόλη.

 

Δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιώργος Τσαμασλής: Δυνατότητες ανάπτυξης της περιοχής με σημαντικά έργα

Νέες αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή μας και σημαντική αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών προβλέπεται ότι θα δοθεί με την ανάπτυξη του ενιαίου παραλιακού μετώπου.

Τα πάντα ξεκινούν από το υπέροχο τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς, Thess Intec, που ονομάζω το «Ελληνικό» της Θεσσαλονίκης, και αναμένεται να αναβαθμίσει τη συγκεκριμένη περιοχή, να συμβάλει στην ανάσχεση του Brain drain και θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα Επιστημονικά και Τεχνολογικά Πάρκα της Ευρώπης, αφού θα προσελκύσει περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ ξένων και εγχώριων επενδύσεων μέσα στα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια. Στον ευρύτερο χώρο είναι δεδομένο ότι θα δημιουργηθούν 7.000 θέσεις εργασίας, ενώ προβλέπονται ελεύθεροι χώροι, χώροι πρασίνου, θεματικό πάρκο, ξενοδοχείο, συνεδριακό κέντρο κ.ά.

Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν τη δημιουργία της νέας μαρίνας ελλιμενισμού σκαφών στη Νέα Μηχανιώνα και πριν τη δημοπράτηση του κάμπινγκ της Αγίας Τριάδας, όπου δημιουργείται ένα εξαιρετικό τουριστικό χωριό, με πολυτελείς κατοικίες, εμπορικό κέντρο και καταστήματα, υπερπολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα, spa, αλλά και σχολεία, αθλητικές και πολιτιστικές εγκαταστάσεις και κοινόχρηστους χώρους πρασίνου και αναψυχής

 

 

Ακολουθούνται μεθοδικά βήματα για την αξιοποίηση του κάμπινγκ του ΕΟΤ της Επανομής, που περιήλθε στην κατοχή του Δήμου, με στόχο την προσέλκυση νέων επενδύσεων.

Βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών μέσω της αστικής ανάπλασης και της οδοποιίας. Ένα μεγάλο πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων έξι (6) εκατομμυρίων ευρώ με κονδύλια από τον προϋπολογισμό του δήμου αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα και να δώσει αέρα ανανέωσης στην περιοχή, η οποία θα γίνει αγνώριστη και, επιτέλους, θα πάρει τη θέση που της αξίζει ως τουριστικός προορισμός και ως μόνιμη κατοικία. Όλοι στο άκουσμα «Δήμος Θερμαϊκού» θα φέρνουν στο μυαλό τους μια πολιτεία αξιοζήλευτη. Σε αυτό εντάσσεται η ανάπλαση του περιφερειακού δρόμου της Επανομής, στον οποίο θα λειτουργήσει ο πρώτος ποδηλατόδρομος της περιοχής με ειδικές νησίδες, πινακίδες προστασίας και νέο χρωματιστό τάπητα, όπου θα μπορούν να απολαμβάνουν με ασφάλεια τη βόλτα τους οι ποδηλάτες και οι λάτρεις των πατινιών.

Επιπροσθέτως, έργα όπως πεζοδρομήσεις, δίκτυα ομβρίων υδάτων ακόμα και υπογειοποίηση κάδων περιλαμβάνονται στο πρόγραμμά μας προϋπολογισμού, περίπου, 10.500,000 εκατομμυρίων ευρώ.
Όλα αυτά τα αναπτυξιακά έργα «απογειώνουν» την περιοχή και την εδραιώνουν στον χάρτη των τουριστικών προορισμών, αποτελούν πόλο ανάπτυξης και έλξης επενδυτών και, κατά συνέπεια, τουριστών και καθιστούν την περιοχή πρωτεύουσα της καινοτομίας και της ανάπτυξης.

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

/ Δείτε ακόμα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

26.10.202419:36

              Είναι φορές που στην κυριολεξία δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψει κανείς τον Όλυμπο. Όποια διαδρομή και να ακολουθήσεις, σίγουρα θα γεμίσεις την ψυχή σου με αξέχαστες εικόνες, όμορφες μυρωδιές και υπέροχα χρώματα!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

26.10.202410:32

Η γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού που λαμβάνει χώρα αυτές τις ημέρες στην Βαλένθια συνεχίζεται, με τους Έλληνες αθλητές να ρίχνονται στη μάχη με το χρόνο στις εκάστοτε κατηγορίες. Στην τρίτη διοργάνωση των FIA Motorsport Games λαμβάνουν μέρος συνολικά 9 αθλητές από τη χώρα μας, συμμετέχοντας σε

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

17.10.202406:52

  Το ατύχημα σημειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα Πέμπτη 17 Οκτωβρίου, στο δρόμο Ν. Ρυσίου- Βασιλικών στο ύψος των Ταγαράδων. Εμπλέκονται δύο φορτηγά και ένα αυτοκίνητο. Προς το παρόν δεν υπάρχουν πληροφορίες για τραυματίες.        

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

16.10.202422:09

    Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης πέρασε το απόγευμά του σε νοσοκομείο της πόλης όπου υποβλήθηκε σε στεφανιογραφία, ευτυχώς με καθησυχαστικά αποτελέσματα. Ο Στέλιος Αγγελούδης είχε ενοχλήσεις στο στήθος από το πρωί ωστόσο τήρησε κανονικά το πρόγραμμά του. Μετά τα εγκαίνια

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

16.10.202421:44

    Ήταν μια συμβολική επιλογή, καθώς το αγαπημένο  τραγούδι του Στέλιου Αγγελούδη ακουγόταν από τα ηχεία,  στο εκλογικό κέντρο του της οδού Βενιζέλου όταν ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της εκλογικής αναμέτρησης στις 15 Οκτωβρίου 2023.         «Μόνο

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

16.10.202421:15

  Επιλεγμένες ετικέτες από 14 μικρά οινοποιεία και 2 αποστακτήρια, σερβιρίστηκαν όσοι εκτιμούν τις αυθεντικές γεύσεις και δεν χάνουν καμία εκδήλωση που διοργανώνει το Blé Vin και η Blé Taste Gallery.   Απόψε, o πεζόδρομος της Αγίας Σοφίας δεν στάθηκε

thess

Επικαιρότητα

ΑΘΛΗΤΙΚΑ

26.10.202421:51

ΑΘΛΗΤΙΚΑ

26.10.202421:40

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

26.10.202420:45

Δημοφιλή Άρθρα


αυτή τη στιγμή