συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΥΡΜΑΤΣΗ || sirmatsis@gmail.com
«Νιώθω έτοιμος» αλλά και «δεν σκοπεύω να συνδράμω στη μετατροπή των εκλογών σε “πασαρέλα”» δηλώνει με συνέντευξή του στην ThessNews ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, απαντώντας στα σενάρια περί υποψηφιότητάς του για τον δήμο Θεσσαλονίκης.
«Η πόλη δεν χρειάζεται τόσο έναν glamourous δήμαρχο, αλλά έναν δήμαρχο που θα εργαστεί για να είναι η πόλη glamourous» σημειώνει για τον Γιάννη Μπουτάρη, ενώ αναφέρεται στα προβλήματα της πόλης και τις πρώτες προτεραιότητες για την επόμενη μέρα.
Δημοσιεύματα σας φέρνουν να είστε επιλογή της Νέας Δημοκρατίας για τον δήμο Θεσσαλονίκης. Σας ενδιαφέρει η Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Το βασικό για έναν υποψήφιο δήμαρχο είναι να είναι επιλογή των συμπολιτών του και από εκεί και πέρα κάθε έκφραση εμπιστοσύνης είναι ευπρόσδεκτη, κύριε Συρμάτση, αλλά κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει τίποτα και να προκαταλάβει κανέναν.
Η Θεσσαλονίκη με ανέθρεψε από πολύ μικρό, μου προσέφερε ευκαιρίες, επιστημονική κατάρτιση και επαγγελματική επιτυχία. Ως πολιτικός μηχανικός την έχω μελετήσει απ’ άκρου εις άκρον, ξέρω κάθε αδυναμία της από πλευράς υποδομών, βλέπω πολλές αδυναμίες από πλευράς διοικητικής οργάνωσης, αντιλαμβάνομαι τις μεγάλες δυνατότητές της και νιώθω έτοιμος να τα υπηρετήσω και να συνεχίσω να ανταποδίδω όσα μου έχει προσφέρει.
Ωστόσο, επειδή με ενδιαφέρει η ουσία του στόχου και όχι να ικανοποιήσω απλά κάποια φιλοδοξία, δεν σκοπεύω να συνδράμω στη μετατροπή των εκλογών σε «πασαρέλα». Είμαι ομαδικός παίκτης, κύριε Συρμάτση. Συνεπώς, η απόφασή μου για το αν θα διεκδικήσω ή όχι τον δημαρχιακό θώκο, εξαρτάται απόλυτα από την απήχηση που θα έχει στο επόμενο διάστημα η προοπτική να τεθώ επικεφαλής μιας ομαδικής προσπάθειας, και την ευρύτητα της στήριξης που θα έχει κυρίως από την κοινωνία και το παραγωγικό δυναμικό της Θεσσαλονίκης.
Είναι κάποιου είδους πρόκληση να είστε αντίπαλος του Γ. Μπουτάρη; Γιατί έχετε συγκρουστεί στο παρελθόν και για το θέμα του Μετρό.
Η μόνη πρόκληση, αν τελικά αποφασίσω να είμαι υποψήφιος, θα είναι η επόμενη μέρα της Θεσσαλονίκης. Να διορθωθούν δέκα στραβά, ή ακόμα και να αξιοποιηθούν ένα-δυο καλά που μπορεί να έκανε η προηγούμενη διοίκηση.
Δεν μηδενίζουμε κανέναν. Από εκεί και πέρα όμως, η πόλη δεν χρειάζεται τόσο έναν glamourous δήμαρχο, αλλά έναν δήμαρχο που θα εργαστεί για να είναι η πόλη glamourous, τόσο στους επισκέπτες, όσο και –ακόμα περισσότερο- στα μάτια των κατοίκων που τη ζουν. Όμως πρέπει να βάλουμε νέους στόχους. Να βελτιώσουμε την καθημερινότητα, αλλά να ασκήσουμε και μακρόπνοες πολιτικές. Από εκεί και πέρα, δεν διστάζω να διαφωνήσω με όποιον θεωρώ ότι κάνει λάθος, ούτε να συμφωνήσω με όποιον κρίνω πως έχει δίκιο.
Μην ξεχνάτε πως με τον δήμο έχουμε σταθερή σχέση ως ΤΕΕ/ΤΚΜ. Αλλού έχουμε διαφωνήσει, αλλού έχουμε συνεργαστεί. Στο κάτω-κάτω, έτσι δεν λειτουργεί η Δημοκρατία;
Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το κορυφαίο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και ποιες οι πρώτες προτεραιότητες για την επόμενη μέρα;
Τα πρακτικά προβλήματα είναι πολλά. Εδώ κοντεύουμε να μην έχουμε συγκοινωνίες… Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται περισσότερη ουσιαστική δουλειά, με μετρήσιμα αποτελέσματα και λιγότερα λόγια. Χρειάζεται περισσότερη καθαριότητα, καλύτερα αντανακλαστικά στις κρίσεις που προκαλούν τα ακραία φαινόμενα, υποδομές και σωστή οργάνωση της καθημερινότητας, επένδυση στις αναπτυξιακές ευκαιρίες που έχει μπροστά της και συγχρονισμό με τη νέα ψηφιακή εποχή. Σε όλα αυτά η Θεσσαλονίκη έχει μείνει πίσω. Και νοιάζομαι να κερδίσει το χαμένο έδαφος.
Επιπλέον, έχω τη φιλοδοξία να δω να τρέχει το μεγάλο έργο αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, το οποίο συνδιαμορφώσαμε ως ΤΕΕ/ΤΚΜ , το πιστεύω ακράδαντα και μπορεί να αποτελέσει ένα νέο διεθνές brand για την πόλη. Πάνω απ` όλα, και για όλα αυτά, επιθυμώ τη σύνθεση των παραγωγικών δυνάμεων της πόλης.
Τη σύμπραξη όλων για να δούμε πράξεις σε όλα. Και αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να επιτευχθεί. Να ξεπεραστεί αυτή η ψυχολογική ένταση που επικρατεί.
Η πόλη χρειάζεται δήμαρχο που να αμβλύνει τα πάθη, να μην τα οξύνει. Και να ενώνει τους συμπολίτες του, αντί να ρίχνει λάδι στις φωτιές… Στη Θεσσαλονίκη, ο Περιφερειάρχης και η πλειοψηφία των δημάρχων τάσσονται υπέρ της διενέργειας δημοψηφίσματος για το Σκοπιανό.
Ποια είναι η θέση σας;
Πραγματικά δυσκολεύομαι να αντιληφθώ με ποια μέτρα και σταθμά εκτιμάται πως ο λαός των Σκοπίων οφείλει να συναινέσει με δημοψήφισμα στη συμφωνία των Πρεσπών, αλλά ο ελληνικός λαός δεν χρειάζεται να ερωτηθεί.
Είναι μια προβληματική συμφωνία, κύριε Συρμάτση. Δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από εκείνα που υποτίθεται πως προορίζεται να λύσει…
Τελικά το μετρό κινδυνεύει; Πότε θα ανεβεί σε συρμό ο Θεσσαλονικιός; Θα προχωρήσει το σχέδιο της κυβέρνησης στον σταθμό Βενιζέλου;
Το σίγουρο είναι πως η παράμετρος για την απρόσκοπτη συνέχιση των εργασιών και την ολοκλήρωση του έργου της βασικής γραμμής αποτελεί η ολοκλήρωση των σταθμών Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου.
Με τα σημερινά δεδομένα, όσο κι αν στεναχωρεί η αλήθεια, η λειτουργία του Μετρό από τη Νέα Ελβετία ως το Σιντριβάνι είναι πιθανή το 2022, αλλά δε θα βοηθήσει ιδιαίτερα στις μετακινήσεις των εργαζομένων και των επισκεπτών της πόλης.
Για την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών και τη μείωση των καθημερινών κυκλοφοριακών εμφραγμάτων που συμβαίνουν στην πόλη, είναι απαραίτητη η λειτουργία όλης της βασικής γραμμής από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό ως τη Νέα Ελβετία, που δεν προβλέπω να επιτυγχάνεται πριν το τέλος του 2023… Επιπλέον η ολοκλήρωση του Μετρό θα βελτιώσει σαφώς το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά δεν θα το επιλύσει.
Απαιτείται και η ολοκλήρωση των επεκτάσεών του. Η επέκταση προς την Καλαμαριά προχωρά με ικανοποιητικό ρυθμό. Δυτικά, βρίσκεται σε στάδιο… εξαγγελιών πολιτικού χαρακτήρα, περισσότερο, παρά τεχνοκρατικής πληρότητας. Και βέβαια, πρέπει να περάσει σε στάδιο υλοποίησης και ο δυτικός προαστιακός σιδηρόδρομος.