Και εγένετο Fly Over…
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως το “talk of the town” για το 2024 στη Θεσσαλονίκη είναι ο οδικός άξονας του Fly Over.
Ο εργολάβος έπιασε δουλειά για να μπορέσει σε 3,5-4 χρόνια να κατασκευάσει το μεγαλεπήβολο έργο.
Πρόκειται για έναν εντελώς νέο εναέριο αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό της πόλης, δηλαδή ένας «δρόμος πάνω από τον δρόμο». Θα αρχίζει από τον κόμβο στο Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» και θα καταλήγει στην Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανιών.
Το έργο ξεκίνησε πάντως με αντιδράσεις και προσφυγές.
Βέβαια το ΣτΕ απέρριψε την πρώτη προσφυγή, που αφορούσε στην αίτηση αναστολής. Η αίτηση ακύρωσης πήρε ημερομηνία συζήτησης για τις 13 Δεκεμβρίου.
Τα πρώτα έργα είχαν να κάνουν με την κατάληψη και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας της δεξιάς λωρίδας και με τον οδοφωτισμό, καθώς ο δρόμος θα πρέπει να φωτίζεται κανονικά σε όλη τη διάρκεια της κατασκευής και με τα σημερινά δεδομένα, βρίσκεται στο μέσον του αυτοκινητόδρομου.
Έτσι, για τους επόμενους μήνες θα γίνονται εργασίες εγκατάστασης οδοφωτισμού στα πλάγια του άξονα.
Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η εργασία, τότε θα ελευθερωθούν και πάλι οι δεξιές λωρίδες και στα δύο ρεύματα και θα καταληφθούν οι λωρίδες επιτάχυνσης, δηλαδή οι αριστερές λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση.
Παράλληλα, θα γίνει αποξήλωση του υφιστάμενου οδοφωτισμού και θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή της γέφυρας.
Τα έδρανα της γέφυρας του Flyover θα βρίσκονται στα πλάγια του αυτοκινητόδρομου, ενώ θα υπάρχουν και τμήματα εντός σήραγγας.
Σε κάθε περίπτωση, στα έργα έχει διασφαλιστεί ότι θα λειτουργούν 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας για τους οδηγούς, ενώ δεν θα κλείσει κάποιος από τους υφιστάμενους κόμβους για τη συνεχή κίνηση κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Η εκκίνηση των έργων θα επιφέρει και τα πρώτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού φόρτου, που εκτιμάται ότι θα επιφέρει.
Σε πρώτη φάση, θα υπάρξει αύξηση της αστυνόμευσης και δύο νέες εξπρές λεωφορειακές γραμμές.
Το προφίλ του έργου
Το έργο του Flyover εντάσσεται στην ευρύτερη αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373,2 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία αφορά συνολικά σε 13 χιλιόμετρα. Πρόκειται για κομβικό έργο υποδομής, καθώς θα διασφαλιστεί καλύτερη σύνδεση με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», την Εγνατία Οδό, τη νότια Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική, έχοντας πολυεπίπεδη θετική επίδραση στην οικονομία και στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.
Ο νέος συμπληρωματικός υπέργειος άξονας θα έχει μήκος τέσσερα χιλιόμετρα, ενώ το χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει εκτεταμένα έργα ανακατασκευής, βελτίωσης και κατά τόπους διαπλάτυνσης του υφιστάμενου δρόμου, εννέα ανισόπεδους κόμβους για την εξυπηρέτηση διασυνδέσεων, δέκα νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.
Ο αναβαθμισμένος άξονας θα βελτιώσει ουσιαστικά την οδική ασφάλεια και θα συμβάλλει στην επίλυση κυκλοφοριακών προβλημάτων της Θεσσαλονίκης, καθώς υπολογίζεται πως θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, διπλάσια σε σύγκριση με την υπάρχουσα κυκλοφοριακή ικανότητα. Θα συνεισφέρει παράλληλα, ειδικά σε συνδυασμό με το Μετρό, στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μετακινήσεων, λόγω της αποσυμφόρησης των δρόμων της πόλης.
Η κατασκευή, που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, αναμένεται να διαρκέσει τέσσερα χρόνια και εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας.
Με τη λειτουργία του Fly Over το σχήμα ΑΒΑΞ–ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση όλου του Περιφερειακού Θεσσαλονίκης για περίπου 30 χρόνια, ενώ οι χρήστες του δρόμου δεν θα πληρώνουν διόδια. Αυτό γιατί η σύμβαση ΣΔΙΤ προβλέπει πως η αποπληρωμή του έργου θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας.
ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
• 13 χιλιόμετρα έργου
• 9 ανισόπεδοι κόμβοι
• 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Fly Οver
• 8 νέες γέφυρες
• 3 νέες σήραγγες
• 378 εκατ. ευρώ προϋπολογισμός με ΣΔΙΤ
• 1.000 εργαζόμενοι σε όλη τη διάρκεια κατασκευής του έργου
• 4 χρόνια θα διαρκέσει η κατασκευή
ΤΑ ΟΦΕΛΗ
• Εκτροπή του 35%-40% της κυκλοφορίας στο Fly Over
• Μείωση χρόνου μετακίνησης σε όλα τα τμήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης
• Μείωση αέριων ρύπων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης
• Μεγάλη μείωση των ατυχημάτων