Στην Πάργα οι καταγγελίες είναι εκατοντάδες και αφορούν τις ίδιες παραλίες.
Μετά από έλεγχο όμως διαπιστώθηκε ότι προέρχονταν από δύο ηλεκτρονικές διευθύνσεις που ανήκαν σε δύο επιχειρηματίες – ανταγωνιστές που πιθανότατα ήθελαν να δημιουργήσει ο ένας προβλήματα στον άλλον.
Στη Χαλκιδική, συνέβη κάτι ανάλογο, όπου λόγω των υψηλών ποσοστών παραβατικότητας κινητοποιήθηκαν αμέσως ελεγκτικά κλιμάκια.
Και σε αυτήν την περίπτωση, οι αλληλοκαταγγελίες επιχειρηματιών αποδείχθηκε ότι δεν είχαν καμία βάση.
Αναλυτικότερα σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, πριν τη διενέργεια των επιτόπιων ελέγχων, υπάρχει ένα σημαντικό στάδιο επιλογής και αξιολόγησης των καταγγελιών, ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία και η εγκυρότητα τους.
Οι επώνυμες καταγγελίες λαμβάνουν ειδική προσοχή, καθώς θεωρούνται πιο αξιόπιστες λόγω της ονομαστικής τους δήλωσης.
Μέχρι τώρα, έχουν υποβληθεί στην εφαρμογή Mycoast 8.900 καταγγελίες, εκ των οποίων 1.100 είναι επώνυμες. Από αυτές, έχουν ήδη επεξεργαστεί 600 καταγγελίες που αφορούν σε διάφορες περιοχές, τόσο γνωστές για παραβάσεις όσο και άγνωστες μέχρι πρότινος.
Είναι ενδεικτικό πως στην Πάργα του Νομού Πρεβέζης, έχουν υποβληθεί εκατοντάδες καταγγελίες για τις ίδιες παραλίες.
Απλή έρευνα αποκάλυψε ότι αυτές προερχόταν από δύο ΙΡ διευθύνσεις ανήκουσες σε επιχειρηματίες-ανταγωνιστές, πιθανότατα με σκοπό να προκαλέσουν ζημιά ο ένας στον άλλον. Παρόμοια περίπτωση αντιμετωπίστηκε και στη Χαλκιδική, όπου οι καταγγελίες κινητοποίησαν τις αρχές λόγω υψηλών ποσοστών παραβατικότητας, αλλά και εκεί αποδείχθηκε ότι οι καταγγελίες δεν είχαν στέρεη βάση.
Οι ελεγκτικές δράσεις θα συνεχιστούν ακολουθώντας το μοντέλο των φορολογικών ελέγχων. Θα γίνεται αποστολή υπαλλήλων των Κτηματικών Υπηρεσιών από άλλες περιοχές, εξασφαλίζοντας την αντικειμενικότητα και αποφεύγοντας τα προβλήματα που θα μπορούσε να δημιουργήσει η εντοπιότητα, διασφαλίζοντας έτσι την ισονομία και τη διαφάνεια στους ελέγχους.
Για παράδειγμα, υπάλληλοι από την Αττική θα μεταβαίνουν σε νησιά του Αιγαίου για να ενισχύσουν τα ελεγκτικά κλιμάκια και το αντίστροφο, εξασφαλίζοντας την κάλυψη περιοχών με αυξημένη παραβατικότητα όπου οι καταγγελίες είναι συχνές.
Οι έλεγχοι διενεργούνται με δύο βασικούς τρόπους:
Αυτοψία στον αιγιαλό και την παραλία: Κατά τη διάρκεια της αυτοψίας, συντάσσεται άμεσα ένα πόρισμα – έκθεση αυτοψίας, το οποίο συνοδεύεται από φωτογραφικό υλικό, όταν αυτό είναι εφικτό. Το πόρισμα επιδίδεται ή τοιχοκολλάται αμέσως στον χώρο.
Εξ αποστάσεως φωτογραφική λήψη: Χρησιμοποιούνται μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones) που λειτουργούν αυτόνομα ή τηλεκατευθυνόμενα, καθώς και δορυφορικές λήψεις. Η Κτηματική Υπηρεσία αναλαμβάνει τη συλλογή του φωτογραφικού υλικού και βάσει αυτού συντάσσει τα πορίσματα και τις εκθέσεις αυτοψίας, εφαρμόζοντας τα διοικητικά μέτρα και τις κυρώσεις που ορίζει ο νόμος.
Τα πρόστιμα που επιβάλλονται για την παρεμπόδιση της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία κυμαίνονται από 2.000 ευρώ έως 60.000 ευρώ.
Αναλυτικότερα:
Για την τοποθέτηση κατασκευών όπως κτίσματα, τοιχία, ζαρντινιέρες και περιφράξεις, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά κυβικό μέτρο της κατασκευής. Σε περίπτωση που απαιτείται μηχανολογικός εξοπλισμός για την απομάκρυνση κινητών στοιχείων, το πρόστιμο τετραπλασιάζεται.
Για κινητά στοιχεία που δυσκολεύουν τη μετακίνηση, όπως αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες και βαρέα οχήματα, το πρόστιμο είναι 500 ευρώ ανά μέτρο πλάτους της διέλευσης που παρεμποδίζεται. Αν χρειαστεί μηχανολογικός εξοπλισμός για την απομάκρυνση, το πρόστιμο αυξάνεται στα 500 ευρώ ανά κυβικό μέτρο των αντικειμένων.
Για τη ρίψη μπάζων, οικοδομικών υλικών και απορριμμάτων σε διόδους προς τη θάλασσα, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά μέτρο πλάτους της διέλευσης που εμποδίζεται, διπλασιάζοντας το πρόστιμο εάν απαιτείται μηχανολογικός εξοπλισμός για απομάκρυνση.
Για δραστηριότητες ή εκδηλώσεις που παρεμποδίζουν την πρόσβαση στη θάλασσα, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά μέτρο πλάτους της διέλευσης που εμποδίζεται.
Για κάθε είδους φυσική ή λεκτική παρεμπόδιση, το πρόστιμο ανέρχεται στα 2.000 ευρώ.