Οι οδηγίες για να συνυπάρξουμε στους δρόμους θα έλεγα ότι αποτελούν πρωταρχικό μας μέλημα όταν αποφασίζουμε να κινηθούμε επάνω σε αυτούς. Πολλές φορές ξεχνούμε πως όποιο και αν είναι το μεταφορικό μας μέσον δεν παύει να αποτελεί κυριολεκτικά ένα φονικό όπλο στα χέρια ενός «ασυνείδητου» και «απρόσεκτου» οδηγού.
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας κάνει να βιαζόμαστε να κινηθούμε γρήγορα, παραμερίζοντας τους «αδυνάτους» που βρίσκουμε στο δρόμο μας για να μας παραμερίσουν μετά οι «δυνατότεροι» και ογκωδέστεροι! Στους δρόμους, δεν ισχύουν οι νόμοι της φύσης για επιβίωση! Χρειάζεται ένας κώδικας επικοινωνίας με τους υπόλοιπους οδηγούς. Η προτεραιότητα δεν διεκδικείται, δεν κερδίζεται, προπάντων όχι στα δικαστήρια μετά από ένα ατύχημα… Δεν νομίζετε ότι παρατράβηξε αυτό?
Η οδήγηση αποτελεί μια πολύπλοκη συνάρτηση πολλών παραμέτρων, στην οποία το σωστό ή λανθασμένο αποτέλεσμα εξαρτάται άμεσα από τη διατήρηση της μεταξύ τους αρμονικής σχέσης. Κάθε χειρισμός επηρεάζει αλυσιδωτά μια σειρά από λεπτές ισορροπίες που διέπουν τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, οπότε είναι αυτονόητο πως απότομες και ακραίες αντιδράσεις οδηγούν στο σπάσιμο της αλυσίδας! Η στρωτή οδήγηση είναι βασικό συστατικό της σωστής σε κάθε περίπτωση οδήγησης.
«Οδηγώ γρήγορα» δε σημαίνει «οδηγώ νευρικά» παλεύοντας με το τιμόνι!
Οι χειρισμοί χωρίς βιασύνες, αποτελούν θεμέλιο λίθο για τη διατήρηση της συνοχής και της ομοιογένειας, που σαφέστατα αποκτά πιο κρίσιμο ρόλο σε γρήγορους ρυθμούς.
Για να είναι κάτι τέτοιο εφικτό, ο οδηγός πέρα από την προσπάθεια βελτίωσης του οδηγικού στυλ, καλό είναι να μάθει να προβλέπει, ώστε να είναι προετοιμασμένος και ό,τι συναντά μπροστά του να μην αποτελεί παγίδα, αλλά μια σειρά από υπολογισμένα γεγονότα. Με άλλα λόγια θα πρέπει να ξέρει κατ’ αρχήν να διαβάζει το δρόμο και εν συνεχεία να ακολουθεί σε αυτόν την ιδανική γραμμή, που εν τέλει είναι η ταχύτερη και ασφαλέστερη.
Το διάβασμα του δρόμου δεν αποτελεί γρίφο «για δυνατούς λύτες» αλλά ένα εργαλείο που επιτρέπει στον οδηγό τη σύνθεση της εικόνας για τη χάραξη και διαμόρφωση του δρόμου, μπροστά του. Σε συνδυασμό με την σήμανση του δρόμου δίνουμε σημασία σε κάθε σημάδι που μπορεί να κρύβει κάποια πληροφόρηση. Βλέποντας για παράδειγμα την κύρτωση του οδοστρώματος, να εκτείνεται σε μεγάλη οπτική γωνία, καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για μια ανοιχτή καμπή, σε αντίθεση με την περίπτωση που οπτικά ο δρόμος τελειώνει κοντά μας, προειδοποιώντας πως ακολουθεί κλειστή στροφή! Προσπαθήστε να διακρίνεται τυχόν λαστιχιές η φρεναρίσματα στην άσφαλτο τα οποία σημαίνουν συνήθως στροφή που κλείνει και αιφνιδιάζει τους οδηγούς. Αντίστοιχα σημαντική με τη χάραξη του δρόμου αποτελεί και η ανάγνωση της ποιότητάς του.
Εστιάζοντας την προσοχή μας μόνο λίγα μέτρα από το καπό, μειώνουμε σημαντικά το διαθέσιμο χρόνο αντίδρασης από τη στιγμή που θα αντιληφθούμε κάποιον κίνδυνο, με αποτέλεσμα ειδικά σε υψηλές ταχύτητες, να οδηγούμαστε σε απότομες και ξαφνικές αντιδράσεις, που διαταράσσουν την ισορροπία της δυναμικής μας συμπεριφοράς!