Στην καθημερινή μας κινητικότητα, για όσους από την “παρέα” των ακροατών του Ράδιο Θεσσαλονίκη, χρησιμοποιούμε ι.χ. στις μετακινήσεις μας, καλό είναι να έχουμε κατα νου ότι: “τα ελαστικά μας, έρχονται αντιμέτωπα με αρκετές ανωμαλίες του οδοστρώματος, οι οποίες δοκιμάζουν στο έπακρο την αντοχή τους”. Τώρα αν σε όλα τα πιο πάνω προσθέσετε τις συνθήκες περιβάλλοντος και τον ανθρώπινο παράγοντα, τότε καλό είναι να ξέρουμε πως τα φροντίζουμε για να απολαμβάνουμε την ασφάλεια τους.
– Οι κλιματολογικές συνθήκες του περιβάλλοντος, όπως οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες που κάνουν την άσφαλτο να καίει αλλά και οι πολύ ψυχρές θερμοκρασίες με ακατάλληλα ελαστικά, φθείρουν πιο γρήγορα ένα λάστιχο, επηρεάζοντας τη διάρκεια της ζωής του.
– Η οδήγηση σε δρόμους με κακοτεχνίες, δηλαδή, με πολλές λακκούβες, σαμαράκια και κράσπεδα, επιταχύνει τη φθορά του πέλματος, ενώ ενδέχεται να εμφανιστούν σπασίματα στα πλαϊνά τοιχώματα, τα οποία δεν επιδιορθώνονται.
– Η αμέλεια επισκευής ενός κλαταρισμένου ελαστικού και η κίνηση του οχήματος με σκασμένο λάστιχο για αρκετά μέτρα, αυτομάτως το καταστρέφει, ενώ δημιουργεί φθορές στις ζάντες ακόμα και στην ανάρτηση. Ένα ξεφούσκωτο λάστιχο “τετραγωνίζεται” και στην περίπτωση που το όχημα είναι ακινητοποιημένο για πολλές μέρες.
– Η παράλειψη του τακτικού ελέγχου των πιέσεων των ελαστικών (π.χ. μια φορά το μήνα) είναι από τους πιο κύριους παράγοντες που επηρεάζει τη διάρκεια ζωής των ελαστικών, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι όταν ένα λάστιχο έχει χάσει έστω και λίγο αέρα, τότε γίνεται επικίνδυνη η συμπεριφορά του οχήματος στο δρόμο.
– Η ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση μειώνει σημαντικά την φθορά των ελαστικών. Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο τραβάει δεξιά ή αριστερά όταν το τιμόνι είναι ευθεία και ο δρόμος επίπεδος, τότε χρειάζεται ευθυγράμμιση. Όταν ένας τροχός (ή περισσότεροι) προκαλούν κραδασμούς και τρέμουλο στο τιμόνι, τότε το αυτοκίνητο χρειάζεται ζυγοστάθμιση.
– Η παρατεταμένη οδήγηση σε πολύ γρήγορες ταχύτητες έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη πολύ υψηλών θερμοκρασιών στο λάστιχο, κάτι που μπορεί να του προκαλέσει ζημιά, μέχρι και αιφνίδια καταστροφή όταν ξεπεραστεί ο δείκτης ταχύτητας του.
– Η υπερφόρτωση και η υπέρβαση του ορίου του μέγιστου φορτίου που προβλέπεται για το ελαστικό οδηγεί τάχιστα στην καταστροφή του.
– Η υποπίεση στο ελαστικό δημιουργεί κάμψη του σκελετού, υπερθέρμανση, ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά, αύξηση της αντίστασης κύλισης και υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου.
– Πίεση αέρα στο ελαστικό πρέπει να ακολουθεί τις προδιαγραφές του κατασκευαστή του αυτοκινήτου. Η σχετική ετικέτα συνήθως βρίσκεται στην τάπα του καυσίμου, ή στην πόρτα του οδηγού ή στο εγχειρίδιο χρήσης. Σε πολλά αυτοκίνητα διαφέρει η πίεση μεταξύ των μπροστινών και των πίσω τροχών. Στα ελαστικά δεν αναγράφεται η συνιστώμενη πίεση αλλά η μέγιστη πίεση αέρα, η πληροφορία αυτή εντοπίζεται στα πλαϊνά του ελαστικού.
– Η τοποθέτηση ελαστικών διαφορετικών εταιριών, στο ίδιο αυτοκίνητο, προκαλεί ανομοιόμορφη φθορά και είναι μία επικίνδυνη τακτική που επηρεάζει την οδική συμπεριφορά του, γιατί κάθε ελαστικό έχει διαφορετικές προδιαγραφές και χαρακτηριστικά πρόσφυσης, υδρολίσθησης κλπ.
Και μην ξεχνάτε ότι η καλή “υγεία” των ελαστικών περνάει και από την σωστή απόδοση της ανάρτησης, η οποία με την σειρά της επιταχύνει την φθορά των ελαστικών, καθώς το ι.χ. μας δεν πατάει επαρκώς στο δρόμο!
Comments are closed.