Τα Χριστούγεννα είναι φως, λάμψη, λαμπιόνια και στολίδια. Και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο Θεσσαλονικιός Γιάννης Παλαιοχωρινός, ο οποίος επί τρεις και πλέον δεκαετίες ‘φέρνει’ τα Χριστούγεννα σε πολλές γωνιές του πλανήτη. Εκατομμύρια λαμπιόνια, ιπτάμενοι τάρανδοι, γιγαντιαίες μπάλες και φωτεινά «δώρα» με υπέρλαμπρους φιόγκους, στολίζουν τις μεγαλύτερες πόλεις σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Αυστραλία και Αφρική.
Πρωτοπόρος στο είδος του με την εταιρεία του “FOTODIASTASI”, όχι μόνο δημιουργεί τις τάσεις του στολισμού, αλλά κατασκευάζει όλα τα είδη από την αρχή, τα οποία ταξιδεύουν έως την άλλη άκρη του κόσμου. Η πορεία του και η εξέλιξή του δεν ήταν τυχαία, όπως εξηγεί ο ίδιος.
-Μεγαλώσατε μέσα στον μαγικό κόσμο του στολισμού και του θεάματος. Ένα «ταξίδι» χρόνων μέσα στα φώτα, το οποίο τελικά αποδείχθηκε καθοριστικό για τη μετέπειτα πορεία σας.
-Ο πατέρας μου ήταν από τους πρώτους ιδιοκτήτες στην Ελλάδα λούνα παρκ και μεγάλωσα μέσα στα φώτα και τα λαμπάκια. Σίγουρα αυτό επηρέασε την πορεία μου. Ειδικά ο φωτισμός με επηρέασε πάρα πολύ από μικρό παιδί. Όσο λοιπόν μεγάλωνα και όντας μέσα στην επιχείρηση του πατέρα μου, η αγάπη μου για τον φωτισμό μεγάλωνε. Φρόντιζα για τη μουσική, για τον φωτισμό, τον ήχο, να έχει το λούνα παρκ την καλύτερη ατμόσφαιρα, τους καπνούς μέσα στις πίστες και φυσικά όλη αυτή η ενασχόληση ήταν καθοριστική για την πορεία μου.
-Πώς εξελίχθηκε αυτή η διαδρομή για να φτάσουμε στο σήμερα και στη δική σας επιχείρηση;
-Ασχολούμενος με τον φωτισμό και τη μουσική, όπως σας περιέγραψα, μόλις τελείωσα το σχολείο και μπήκα στη σχολή Ηλεκτρολόγων – Μηχανικών ξεκίνησα να φτιάχνω ηχεία και ενισχυτές και τα πουλούσα σε καταστήματα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ένας έμπορος, μεγάλος σε ηλικία, μου ζήτησε να του φτιάξω λαμπάκια. Μετά από πολλή σκέψη κατασκεύασα μια σειρά από λαμπάκια, τα συναρμολόγησα, τα συνέδεσα αλλά δεν μου άρεσε το αποτέλεσμα. Τότε μου ήρθε η ιδέα να τοποθετήσω λαμπάκια μέσα σε σωλήνα. Σήμερα τον ονομάζουμε φωτοσωλήνα. Αυτό ήταν και το ξεκίνημα. Αυτή η ξαφνική ιδέα ήταν και η μεγάλη εξέλιξη. Την κατοχύρωσα ως πατέντα, αλλά επειδή ήμουν μικρός και δεν είχα τα χρήματα να υποστηρίξω μία παγκόσμια πατέντα, το έκανα μόνο για την Ελλάδα. Μετά από 3-4 χρόνια όταν είδαν και στην Ευρώπη το συγκεκριμένο προϊόν να ‘κινείται’, το αντέγραψαν.
-Μέσα από αυτήν την ενδιαφέρουσα διαδρομή φτάσατε σήμερα να έχετε κατακτήσει τον τίτλο του «Βασιλιά των Χριστουγέννων» με συνεργασίες σε όλο τον κόσμο…
-Ως πρωτοπόρος στο είδος μου, συνεργάστηκα με δήμους και έδινα στολίδια, τα οποία μέχρι τότε δεν υπήρχαν. Φανταστείτε ότι επισκεπτόμουν τότε προέδρους και δημάρχους και μου έλεγαν «τι είναι αυτά τα πραγματάκια;». Μετά από δύο με τρία χρόνια, δεν νοούνταν δήμαρχος ή πρόεδρος που να μην έχει φωτεινό εορταστικό στολισμό.
Δυστυχώς όμως από το 2009 σταματήσαμε να πουλάμε στην ελληνική αγορά, διότι τα χρέη των δήμων προς εμάς ήταν τεράστια. Έτσι από το 2009 μέχρι το 2020 ήμασταν 100% εξαγωγείς. Από το 2020 όμως, όταν η κατάσταση στην Ελλάδα πλέον ‘έστρωσε’, επιστρέψαμε με μία συνεργασία με τον δήμο Αθηναίων. Ακολούθησαν οι δήμοι Πειραιά, Βόλου, στη Θεσσαλονίκη επίσης με τον δήμο Νεάπολης- Συκεών και Αμπελοκήπων- Μενεμένης.
-Σήμερα, λοιπόν, έπειτα από 36 χρόνια επιτυχημένης και δημιουργικής πορείας, έχετε φτάσει να ‘κατακτήσετε’ τον κόσμο με πάρα πολλές συνεργασίες.
-Έχουμε συνεργασίες με περισσότερες από 80 χώρες. Εξάγουμε σε όλο τον κόσμο. Από Αμερική, Αυστραλία, Ιαπωνία, Κορέα, Νότια Αφρική, Βόρεια Αφρική, Εμιράτα, Λατινική Αμερική, σε όλο τον κόσμο… Είμαστε η πιο γνωστή, η πιο μεγάλη κατασκευαστική εταιρεία αυτή τη στιγμή.
Στολίζουμε το Λονδίνο, το Βερολίνο, αυτή τη στιγμή έχουμε ολοκληρώσει τον στολισμό της πόλης της Μαδρίτης, της Βαρκελώνης και του Βίγκο στην Ισπανία, στη Νότια Κορέα έχουμε κάνει μία τεράστια δουλειά σε ένα τεράστιο πάρκο, την αντίστοιχη της Disneyland της Κορέας, που την διακοσμούμε κάθε χρόνο. Φέτος έχουμε ανοίξει την αγορά της Ιαπωνίας, το Ντουμπάι το έχουμε διακοσμήσει τρεις φορές ήδη. Εμείς ξεκινήσαμε να στολίζουμε το Ντουμπάι να φανταστείτε.
Θα πρέπει να διευκρινίσω ότι δεν κάνουμε μόνο χριστουγεννιάτικο στολισμό, εμείς κάνουμε εορταστικό στολισμό και έχουμε συνεργασίες όλο τον χρόνο. Οι πελάτες μας είναι επίσης μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, εμπορικά κέντρα αλλά και ιδιωτικά σε κάποιον, ο οποίος θέλει να στολίσει το εργοστάσιό του ή το σπίτι του.
-Ποια χώρα κατέχει φέτος το σκήπτρο του χριστουγεννιάτικου στολισμού;
-Ενώ κάθε χρόνο ήταν η Γερμανία και η Αγγλία, και μιλάμε πάντα για τις πιο μεγάλες και ισχυρές οικονομικά ευρωπαϊκές χώρες, φέτος είναι η Αμερική, η οποία είναι μία πολύ μεγάλη αγορά.
Η συμβολή σας είναι σημαντική όχι μόνο στον τομέα του στολισμού, αλλά εξίσου και σε αυτόν της οικολογίας.
-Χρησιμοποιείτε υλικά τα οποία μαζεύονται από τον βυθό της θάλασσας;
Πράγματι. Υπάρχουν ειδικές ομάδες οι οποίες καθαρίζουν τις θάλασσες από πλαστικά μπουκάλια και αναψυκτικά και τα πηγαίνουν για ανακύκλωση. Οι εταιρείες ανακύκλωσης τα μετατρέπουν σε πρώτη ύλη, την οποία την παίρνουμε και την κάνουμε στολισμό, αστεράκια, καμπανούλες, χιονανθρωπάκια, οτιδήποτε φαντάζεστε και διακοσμούν τους δρόμους, τα εμπορικά κέντρα, τα αεροδρόμια…
Τα συγκεκριμένα στολίδια, εφόσον σταματήσουν να χρησιμοποιούνται, μπορούν να επιστρέψουν πίσω σε εμάς, να σταλούν στις εταιρείες ανακύκλωσης, να γίνουν πρώτη ύλη την οποία ξαναγοράζουμε εμείς και φτιάχνουμε καινούρια στολίδια. Αυτός είναι ένας μεγάλος κύκλος, ο οποίος πρέπει να τηρείται! Πρέπει να ευαισθητοποιηθούμε!
-Αυτό μπορείτε να μας το «μεταφράσετε» και σε ποσότητες; Δηλαδή στη μονάδα παραγωγής σας σε τι ποσοστό χρησιμοποιείτε ανακυκλώσιμα υλικά;
-Αυτή τη στιγμή φτάσαμε στην παραγωγή μας να χρησιμοποιούμε 75 με 80% ανακυκλώσιμα και ανακυκλωμένα υλικά. Να φανταστείτε ότι στις βόρειες χώρες, οι οποίες είναι πιο ευαισθητοποιημένες με το περιβάλλον, όπως Σουηδία, Φινλανδία, Δανία, δεν μπορείς να συμμετέχεις σε διαγωνισμό αν δεν χρησιμοποιείς ανακυκλωμένα υλικά. Μακάρι αυτό να ακουστεί στην Ελλάδα και να το προτιμήσουν.