Όταν τον Σεπτέμβριο του 2019 ορκίστηκα δήμαρχος Θεσσαλονίκης, είχα μια πολύ σαφή εικόνα των αναγκών, των προτεραιοτήτων και των δυνατοτήτων της πόλης. Αυτό που δεν γνώριζα είναι οι νέες ανάγκες που προέκυψαν από την πανδημία, την οικονομική και την ενεργειακή κρίση. Σε κάθε περίπτωση όμως, μαζί με τους συνεργάτες μου διατηρήσαμε τον βασικό μας σχεδιασμό να αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά τα σοβαρά διαχρονικά προβλήματα της πόλης, να αναβαθμίσουμε τις υποδομές, να ενισχύσουμε την εξωστρέφεια και να αποτελέσουμε μια δύναμη που διεκδικεί από την Πολιτεία την επίσπευση μεγάλων έργων που έχει ανάγκη η πόλη.
Στο πλαίσιο αυτό, διεκδικήσαμε και εξασφαλίσαμε πόρους άνω των 200 εκ. ευρώ, «τρέχουμε» το μεγαλύτερο Τεχνικό Πρόγραμμα όλων των εποχών και υλοποιούμε έργα σε κάθε γειτονιά. Σε περιοχές της πόλης που είχαν να δουν έργα του δήμου πάνω από 15 χρόνια. Παράλληλα, έχουμε δρομολογήσει εμβληματικές παρεμβάσεις που αλλάζουν το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης και ενισχύουν τον ευρωπαϊκό, μεσογειακό και μητροπολιτικό της χαρακτήρα.
Προχωρήσαμε στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του δήμου και εξασφαλίσαμε τους πόρους για ένα ακόμη μεγαλύτερο άλμα – τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε smartcity.
Όπου χρειάστηκε, ακόμη και σε ζητήματα πέρα και πάνω από τις στενά καθορισμένες αρμοδιότητές μας, δώσαμε μάχη για το συμφέρον της πόλης και των κατοίκων της. Μάχη για το Μετρό, για τον ΟΑΣΘ, για την πρόοδο και επιτάχυνση σημαντικών projects, όπως αυτά του Μουσείου Ολοκαυτώματος, της ανάπλασης της Δ.Ε.Θ, των νέων γηπέδων των ομάδων μας. Σχεδιάσαμε και εφαρμόζουμε πολιτικές για το στεγαστικό ζήτημα, ενώ έχουμε φέρει στο επίκεντρο των πολιτικών μας την κλιματική ουδετερότητα, τη βιώσιμη αστική κινητικότητα και την κυκλική οικονομία.
Παράλληλα, είμαστε ο μοναδικός μεγάλος δήμος που μείωσε οριζόντια τα δημοτικά τέλη, κατά 30%, για να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις τα δύσκολα χρόνια της κρίσης.
Σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι μία άλλη, πιο δυναμική πόλη, σε σχέση με το 2019. Ο τουρισμός κινείται ανοδικά, οι επενδύσεις στον κλάδο είναι συνεχείς, μεγάλες εταιρείες έχουν επιλέξει, έχουν εγκατασταθεί και έχουν δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στη Θεσσαλονίκη, η τοπική αγορά βλέπει καλύτερους τζίρους και η εστίαση –με το προνόμιο της γαστρονομικής πρωτεύουσας της χώρας από την UNESCO– έχει μεγάλα περιθώρια ανόδου. Αυτή η νέα πραγματικότητα είναι εμφανής τόσο με γυμνό μάτι, αλλά αποτυπώνεται και σε επίσημα στοιχεία.
Η σημαντική οικονομική ανάπτυξη προκαλεί όμως νέες επιβαρύνσεις. Κυκλοφοριακό και διαχείριση απορριμμάτων δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις και σε αυτά τα δύο πεδία δίνουμε πλέον προτεραιότητα. Κατασκευές – ανακαινίσεις – ξενοδοχεία – εστίαση και αυξημένη κινητικότητα στη μετά την πανδημία εποχή απαιτούν γρηγορότερους ρυθμούς ανταπόκρισης και επένδυση σε υποδομές. Αυτόν τον δρόμο ακολουθούμε και σε λίγους μήνες, το 2024, με την ενίσχυση του στόλου και την τοποθέτηση υπόγειων κάδων θα υπάρχει μία πολύ καλύτερη εικόνα στη διαχείριση των απορριμμάτων. Και βέβαια, η λειτουργία του πιο σύγχρονου Μετρό της Ευρώπης, καθώς και η ενίσχυση του ΟΑΣΘ με δεκάδες καινούρια λεωφορεία θα καταστήσουν τις μετακινήσεις πιο εύκολες και πιο γρήγορες. Ο πήχης, όμως, παραμένει ψηλά.
Για τη Θεσσαλονίκη του 2030 τίποτε δεν είναι και δεν μπορεί να είναι αρκετό.
Θέλουμε μια πόλη πιο πράσινη, πιο καθαρή, πιο φιλική προς τον πεζό. Μια πόλη με έντονη οικονομική δραστηριότητα, αλλά βελτιωμένες μετακινήσεις, μια πόλη πιο έξυπνη, ενταγμένη παράλληλα σε όλους τους παγκόσμιους και ευρωπαϊκούς χάρτες, με πλεονεκτήματα στον υπαρκτό ανταγωνισμό των πόλεων. Η Θεσσαλονίκη του 2030 μπορεί και πρέπει να είναι ένα ευρωπαϊκό μητροπολιτικό αστικό κέντρο, ένας δεύτερος εθνικός πόλος ανάπτυξης, ορόσημο για τη Μακεδονία, τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και τη Νοτιανατολική Ευρώπη.
Εμείς έχουμε το σχέδιο, έχουμε τη θέληση και θα το κάνουμε. Πάνω από όλα είναι η Θεσσαλονίκη. Μια πόλη Πρωταγωνίστρια. Συνεχίζουμε μαζί.