Στους δρόμους της πόλης παραμονεύει ο κίνδυνος για τα τροχαία
Ανοικτή πληγή αποτελούν τα τροχαία ατυχήματα για την ελληνική πραγματικότητα. Ο πληθυσμός ενός χωριού θυσιάστηκε στο λεγόμενο «Μολώχ της ασφάλτου» , μέσα σε μια πενταετία, μόνο στο νομό Θεσσαλονίκης.
Η «ακτινογραφία» της Τροχαίας καταδεικνύει τα εξής:
-Η συντριπτική πλειοψηφία των περιστατικών σημειώθηκε εντός πόλης!
-Οι περισσότεροι παθόντες, νεκροί και τραυματίες, είναι μέσης ηλικίας.
-Οι εμπλεκόμενοι οδηγοί είναι, ως επί το πλείστον, άνδρες .
-Τα μισά από το οχήματα, που ενεπλάκησαν σε τροχαία, είναι Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα.
Ιδού τι προκύπτει από τα αναλυτικά στατιστικά στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης:
– Στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης σημειώθηκαν τα 8 στα 10 τροχαία – σε ποσοστό 78,7% κατά μ.ο. για την πενταετία. Το υψηλότερο ποσοστό 88,8% καταγράφηκε τον Φεβρουάριο του 2015 και το χαμηλότερο 43,8% τον αμέσως επόμενο μήνα.
– Συνολικά 319 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα, μέσα σε 5,5 χρόνια στο νομό Θεσσαλονίκης. Κατά μέσο όρο, 60 νεκροί τον χρόνο! Το ίδιο χρονικό διάστημα, δηλαδή από το 2011 έως τον περασμένο Ιούνιο, από τα συντρίμμια των συγκρούσεων ανασύρθηκαν συνολικά 9.975 τραυματίες ( μ.ο. 1.795 άτομα ανά χρόνο).
– Περισσότεροι από τους μισούς παθόντες (56,3%) είναι μέσης ηλικίας, από 25 έως 55 χρονών . Το υπόλοιπο ποσοστό μοιράζεται στις άλλες δύο κατηγορίες των παθόντων (νεκρών και τραυματιών), που είχαν ηλικία κάτω των 25 και άνω των 55 χρονών, όταν ενεπλάκησαν σε τροχαίο. Γυναίκες είναι το 32,9 %.
– Τα μισά από τα εμπλεκόμενα οχήματα είναι Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα. Σχεδόν ένα στα 4 είναι δίκυκλο και ένα στα 5 άλλο όχημα (λεωφορείο, φορτηγό κλπ.).
-Το 84,2% των οδηγών είναι άνδρες, ενώ το 73% είναι άνθρωποι μέσης ηλικίας. Σχεδόν ένας στους 10 ανήκει στην κατηγορία των οδηγών «κάτω των 25 ετών», με ποσοστό 11,8% μεσοσταθμικά για την 5ετία, ενώ στην κατηγορία «άνω των 55 ετών» το ποσοστό ανέρχεται σε 15,2% κατά μέσο όρο.
Η 5άδα των αιτίων
Τα αίτια των ατυχημάτων δεν παρουσιάζουν σημαντικές μεταβολές διαχρονικά ως προς τις αναλογίες τους και οφείλονται σε:
-Παραβίαση προτεραιότητας και σήμανσης κατά 25% (1 στα 4)
-Απόσπαση- έλλειψη προσοχής κατά 12,7%.
– Ανεξέλεγκτη διάσχιση οδοστρώματος από πεζό κατά 11,4%.
-Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη κατά 6,5%.
– Υπερβολική ταχύτητα κατά 4,7%
– Μέθη κατά 3,5%.
Σε συνολικό ποσοστό 35,8% ανέρχονται τα λοιπά αίτια των τροχαίων ατυχημάτων.
Η συμμετοχή των αλλοδαπών πολιτών σε τροχαία ατυχήματα είτε ως παθόντες, είτε ως οδηγοί κυμαίνεται κοντά στο 10% επί των ατυχημάτων ή των παθόντων.
Οδηγός, ο κύριος παράγων
του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΟΥΡΒΙΝΟΥ*
Είναι γνωστό ότι η χώρα μας κατέχει μια θλιβερή πρωτιά ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα.
Σε κάθε τροχαίο ατύχημα τρεις είναι οι παράγοντες που επιδρούν στο να συμβεί: οδηγός-αυτοκίνητο-δρόμος. Όμως και οι τρείς παράγοντες ανάγονται στον εξής έναν: οδηγός! Γιατί; Διότι εάν ένας δρόμος είναι κακός, ο οδηγός είναι εκείνος που πρέπει να προσαρμόζει ανάλογα την ταχύτητα του.
Σ’ ένα κακοσυντηρημένο αυτοκίνητο ο οδηγός είναι εκείνος, ο οποίος υποβιβάζει το επίπεδο της ασφάλειάς του εφόσον δεν το συντηρεί.
Οδηγός είναι εκείνος, ο οποίος πραγματοποιεί αντικανονική προσπέραση, που παραβιάζει τη ΛΕΑ, που οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των συνεπιβατών στο όχημά του και των λοιπών χρηστών της οδού.
Ο οδηγός είναι εκείνος ο οποίος διαπράττει παραβάσεις, οι οποίες οδηγούν ευθέως στο τροχαίο ατύχημα. Ποιες είναι αυτές: υπερβολική ταχύτητα, αντικανονικό προσπέρασμα, αλκοόλ, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν οι παραβάσεις που οδηγούν στην επέλευση βαρύτερου αποτελέσματος σε ένα ατύχημα. Όπως η μη χρήση κράνους, η μη χρήση της ζώνης ασφάλειας, η οποία σε περίπτωση σοβαρής σύγκρουσης καθιστά τον αερόσακο από μέσο παθητικής ασφάλεια σε μέσο σοβαρότερου τραυματισμού ή και θανατηφόρου.
Κατά συνέπεια πρέπει να κατανοήσουμε πως όταν οδηγούμε, πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουμε και να έχουμε κατά νου ότι κρατάμε στα χέρια μας ένα μέσο απόλαυσης, γρήγορης μετακίνησης, ένα απαραίτητο εργαλείο για τη δουλειά μας, για την διασκέδαση μας, για την εκδρομή, αλλά και ένα εν δυνάμει «φονικό» εργαλείο.
* Ο Γιώργος Σουρβίνος είναι αστυνομικός διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης.
Από το φύλλο της THESSNEWS #15 (20-21/08/2016)