Το μεσημέρι της Τρίτης, ένας διανομέας με ηλεκτρικό ποδήλατο τραυματίστηκε μετά από σύγκρουση με μηχανάκι στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο.
Αυτό είναι ένα από τα καθημερινά πλέον εργατικά ατυχήματα στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε ολόκληρη την χώρα, με θετική ευτυχώς κατάληξη για τον διανομέα.
Ωστόσο, εκ του αποτελέσματος οι έλεγχοι αποδεικνύονται ανεπαρκείς καθώς τα εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα έχουν λάβει μορφή «επιδημίας» με τους αριθμούς να αυξάνονται δραματικά τα τελευταία δύο χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδας τα εργατικά δυστυχήματα το 2022 διπλασιάστηκαν φτάνοντας στους 104 νεκρούς σε σχέση με το 2019 όπου καταγράφηκαν 51, ενώ το 2021 ήταν συνολικά 41.
Τους πέντε πρώτους μήνες του 2023 έχασαν τη ζωή τους στη δουλειά 71 άτομα, ενώ τραυματιστηκαν σοβαρά 106 άτομα πανελλαδικά, 16 εκ των οποίων στη Θεσσαλονίκη.
«Εμείς γνωρίζαμε την αυξητική τάση των δυστυχημάτων – ατυχημάτων, είχαμε δει τα ζητήματα που δημιουργούσαν αυτήν τη ζοφερή κατάσταση και είχαμε προτείνει τρόπους για να κατασταλεί αυτό το φαινόμενο αλλά δυστυχώς δεν ασχολήθηκε κανείς σε πολιτικό επίπεδο. Η υγεία και η ασφάλεια στην εργασία ήταν πολύ χαμηλής πολιτικής προτεραιότητας», αναφέρει στο «Ράδιο Θεσσαλονίκη» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδας και υπεύθυνος υγείας και ασφάλειας της ΓΣΣΕ, Ανδρέας Στοϊμενίδης.
Οι «μαύροι» κλάδοι
Σύμφωνα με τον κ. Στοϊμενίδη τα περισσότερα θύματα διαπιστώθηκαν στον αγροτικό κλάδο όπου έχασαν τη ζωή τους 27 άνθρωποι το 2022 και 10 άτομα μέχρι στιγμής το 2023. Ταυτόχρονα σημαντική ήταν η αύξηση θανάτων στον ΟΣΕ το 2023 όπου χάθηκαν 12 ανθρώπινες ζωές σε αντίθεση με το 2022 όπου δεν υπήρχε καταγεγραμμένος αριθμός νεκρών.
«Τα τελευταία χρόνια, τους περισσότερους τους χάνουμε στον αγροτικό κλάδο, δηλαδή στο χωράφι όπου μάλιστα δεν προσμετρώνται ως εργατικά δυστυχήματα από την πολιτεία καθώς περνάνε ως τροχαία δυστυχήματα και δεν διερευνούνται τα αίτια που οδηγούν στο δυστύχημα. Το 2022 χάσαμε 27 ανθρώπους στον αγροτικό κλάδο, 13 μέχρι σήμερα το 2023, 3 μόνον το τελευταίο χρονικό διάστημα συμπεριλαμβανομένου και ενός δεκαπεντάχρονου παιδιού. Αυτήν την εβδομάδα μέσα σε οκτώ μέρες χάσαμε εννιά ανθρώπους στην εργασία», τονίζει ο κ. Στοϊμενίδης.
Ανυπαρξία ελέγχων και ανεκπαίδευτο προσωπικό
Τέλος ο κλάδος των οδηγών και των διανομέων κρίνεται εξίσου εξαιρετικά επικίνδυνος καθώς τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας, το ανεκπαίδευτο προσωπικό, το εξαντλητικό ωράριο και οι μεγάλες αποστάσεις που διανύουν, οδηγούν σε αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων.
«Πολύ μεγάλο ρόλο παίζει το ανεκπαίδευτο προσωπικό, λόγω του οποίου είχαμε ακόμη και πολύνεκρα δυστυχήματα (Τέμπη, Αλιβέρι). Έχουμε πολλούς εργαζόμενους που δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι για να ασκήσουν μία εργασία η οποία αφορά στην κοινωνία. Για να μειώσουν το κόστος της εργασίας και να αποκομίσουν περισσότερα κέρδη, πολλοί εργοδότες προσλαμβάνουν ανειδίκευτο προσωπικό με αποτέλεσμα να εγκυμονεί κινδύνους για την εργασία και να έχουμε πολλά ατυχήματα.
Στους διανομείς, έχουμε πολύ μεγάλη ένταση στην εργασία και δεν υπάρχει κάποιος νόμος που να τους καλύπτει ως προς το ωράριο, τις αποστάσεις που διανύουν και ενώ δεν υπάρχει και ο αντίστοιχος έλεγχος στην ασφάλεια των οχημάτων και των εξαρτημάτων που τοποθετούν σε αυτά», κατέληξε ο κ. Στοϊμενίδης.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑ ΕΤΟΣ:
1. Αρχείο εργατικών ατυχημάτων ν. Θεσσαλονίκης έτους 2022.
Το 2022 είχαμε 7 νεκρούς και 13 σοβαρά τραυματίες στο ν. Θεσσαλονίκης.
2. Αρχείο εργατικών ατυχημάτων ν. Θεσσαλονίκης έτους 2023.
Το 2023 έχουμε 4 νεκρούς και 16 σοβαρά τραυματίες στο ν. Θεσσαλονίκης.
3. Αρχείο εργατικών ατυχημάτων συγκεντρωτικό έτους 2022.
Το 2022 είχαμε 104 νεκρούς και 140 σοβαρά τραυματίες πανελλαδικά.
(Οι νεκροί το Α τετράμηνο ήταν 20, το Β τετράμηνο ήταν 27 και το Γ τετράμηνο του 2022 ήταν 57)
4. Αρχείο εργατικών ατυχημάτων συγκεντρωτικό έτους 2023.
Το 2023 έχουμε 71 νεκρούς και 106 σοβαρά τραυματίες πανελλαδικά.