Αρχική / ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ / Ελ. Χρυσίδου στην ThessNews: «Τα Δημήτρια να «αυτονομηθούν» από τη γραφειοκρατία…»

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

24/10/201622:43

Ελ. Χρυσίδου στην ThessNews: «Τα Δημήτρια να «αυτονομηθούν» από τη γραφειοκρατία…»

Ελ. Χρυσίδου στην ThessNews: «Τα Δημήτρια να «αυτονομηθούν» από τη γραφειοκρατία…»

Γράφει ThessNews-DESK

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΕΣΣΟΠΟΥΛΟΣ || gkessopoulos@gmail.com

Η ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΕΛΛΗ ΧΡΥΣΙΔΟΥ, ΜΙΛΑ ΣΤΗΝ THESSNEWS ΚΑΙ ΔΙΝΕΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΤΙΓΜΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Η εικαστικός Έλλη Χρυσίδου είναι αντιδήμαρχος Πολιτισμού στον Δήμο Θεσσαλονίκης από το 2013.Αυτό το διάστημα έχει έκθεση ατομική στη Νέα Υόρκη και τον Μάρτιο ετοιμάζει νέα ατομική έκθεση στη Γαλλία, στην gallery που συνεργάζεται από το 2010.

«Η συμμετοχή μου στη λειτουργία της πόλης μου δίνει τη δυνατότητα μεγαλύτερης γνώσης, εμπειρίας και σύνδεσης του προσωπικού μου λόγου με τον κοινωνικό. Απλά έχω αποφασίσει να έχω λιγότερη συμμετοχή στα δρώμενα της πόλης», λέει.

Παράλληλα, στη Θεσσαλονίκη «τρέχει» τα Δημήτρια της Γιόκο Όνο. Με αυτήν την αφορμή μιλά στην ΤhessΝews για το πολιτιστικό στίγμα της πόλης, για το «αστυβάλ», για την εξέλιξη του θεσμού, για τα παλιά και τα νέα Δημήτρια, αλλά και για το τι θα ήθελε να αφήσει όταν αποχωρήσει από τη θέση της αντιδημάρχου.

Κυρία Χρυσίδου, πώς θα περιγράφατε το τρέχον πολιτιστικό πρόσωπο – στίγμα της Θεσσαλονίκης;

Σε συνθήκες οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που βιώνει ο τόπος, αν προσθέσουμε και την επί χρόνια συγκεντρωτική και επιλεκτική πολιτιστική πολιτική που ακολουθούσε ο Δήμος, η πόλη με τις δυνάμεις της αντιστέκεται και προτείνει ένα νέο στρατηγικό σχέδιο, συμμετοχικό, πλουραλιστικό, δημοκρατικό, ένα σχέδιο που δίνει χώρο στις δημιουργικές ομάδες της πόλης να εκφραστούν, να αναλάβουν πρωτοβουλίες χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

Εκτιμώντας τα δεδομένα, τα χαρακτηριστικά και το δυναμικό της πόλης, η Θεσσαλονίκη μπορεί να είναι η εναλλακτική, σύγχρονη, νεανική πόλη πολιτισμού της χώρας.

Ο Δήμος, με όσα κονδύλια διαθέτει, αποτελεί έναν πόλο πολιτιστικής πολιτικής ξεχωριστό από τον άλλον πόλο, εκείνον του υπουργείου Πολιτισμού. Ποια είναι η φιλοσοφία αυτού του πόλου;

Αυτό που ως Δήμος και ως διοίκηση πιστεύουμε για τον πολιτισμό και την κουλτούρα της πόλης στις παρούσες συνθήκες της υπαρξιακής κρίσης της κοινωνίας είναι να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο αξιοποίησης του πολιτιστικού δυναμικού που διαθέτουμε. Η στρατηγική την οποία ακολουθούμε είναι η στήριξη και απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων με σκοπό την κοινωνική συνοχή αλλά και την οικονομική ανάπτυξη της πόλης.

Έχετε στοιχεία επισκεψιμότητας των Δημητρίων; Πόσοι παρακολούθησαν τις εκδηλώσεις π.χ. πέρυσι ή ακόμη και φέτος, και από ποιες περιοχές προέρχονται;

Στα 49α Δημήτρια, αναθέσαμε στο περιοδικό Parallaxi τη διενέργεια έρευνας σχετικά με τον θεσμό και τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά και καθοριστικά για τη συνέχεια της οργάνωσης και της πορείας του. Κάθε χρονιά, υπάρχει καταγραφή της επισκεψιμότητας των παραστάσεων/δράσεων που έχουν εισιτήριο ή δυνατότητα μέτρησης, όχι όμως των ανοιχτών χώρων που γίνεται κατά προσέγγιση. Πέρσι τα καταγεγραμμένα στοιχεία επισκεψιμότητας ήταν πάνω από 25.000. Για τη φετινή χρονιά έως σήμερα οι περισσότερες παραστάσεις ήταν πλήρεις. Το γεγονός ότι η προπώληση εισιτηρίων ξεκινάει πολύ νωρίτερα, δείχνει καθαρά ότι το φεστιβάλ έχει αποκτήσει μία σταθερή παρουσία και ένα κοινό που το περιμένει και το παρακολουθεί.

Όταν λέτε ότι το «αστυβάλ» δεν κοιτά πίσω αλλά μονάχα μπροστά, πώς φαντάζεστε αυτό το μέλλον της πόλης;

”Αστυβάλ” είναι η κίνηση, η ενέργεια, η δυναμική ενός φεστιβάλ της πόλης. Στο χθες αυτής της πόλης τοποθετούμε όχι τη μνήμη και την ιστορία, γιατί είναι στοιχεία που καθορίζουν το περιεχόμενό της ανάλογα με τη δυναμική και την ανάγνωσή τους βέβαια, αλλά τις συγκεντρωτικές και ευκαιριακές πολιτικές που εφαρμόζονταν και στο αύριο, στο οποίο δικαιούται να κοιτά η πόλη γιατί μπορεί και έχει τις προϋποθέσεις, τοποθετούμε τις σύγχρονες αναγνώσεις της μνήμης της και προτείνουμε μία πόλη ζωντανή, εξωστρεφή, νεανική, με σύγχρονα αντανακλαστικά, με  γνώση που δεν φοβάται το νέο και τολμά να προτείνει και να προκαλεί.

Η συνέντευξη Τύπου σημαδεύτηκε από την παρέμβαση ενός συνεργάτη σας –ακόμα συζητιέται. Θα ήθελα να τοποθετηθείτε επί της ουσίας σ’ αυτό το θέμα, μιας και προκλήθηκε από έναν συνεργάτη σας. Συμφωνείτε με τον λόγο παρέμβασης; Με τα λεχθέντα;

Ο τρόπος της χρήσης του συγκεκριμένου «θέματος» από τους περισσότερους παρευρισκόμενους αλλά και τους “απόντες” είναι πιο ανησυχητικός και ας αναλάβει ο καθένας την ευθύνη του. Σεβόμενοι όλοι οι συντελεστές των Δημητρίων τον ρόλο του δημοσιογράφου και έχοντας την αγωνία της παρουσίασης ενός προγράμματος που προέκυψε από πολλές ώρες, μέρες, μήνες δουλειάς, εγώ ίσως στην περίπτωση “ακύρωσής” μας και “ασέβειας” όλης αυτής της προσπάθειας μπορεί να ήμουν και πιο σκληρή, πιο αγανακτισμένη. Δεν θα χρησιμοποιούσα αυτές τις λέξεις και τις γενικεύσεις, αλλά σίγουρα θα αντιδρούσα έντονα, με τον δικό μου τρόπο.

Τι θεωρείτε θετικό στα Δημήτρια της σημερινής διοίκησης και τι θα θέλατε ακόμη να αλλάξετε;

Τα Δημήτρια, αποκτούν φεστιβαλική ταυτότητα, είναι σε μικρότερο και συνεκτικότερο χρόνο, έχουν σύγχρονο περιεχόμενο, αναγνωρισιμότητα, δικτύωση με γνωστά ευρωπαϊκά φεστιβάλ, συνεργασία με φορείς πολιτισμού αλλά και ιδιωτικού τομέα, επικοινωνία των φιλοξενούμενων καλλιτεχνών με το δυναμικό της πόλης. Αυτό που θέλουμε και πρέπει είναι να αλλάξουμε τον τρόπο διαχείρισης και τη διευκόλυνση των διαδικασιών.

Οι πολιτιστικοί φορείς που εποπτεύονται από το ΥΠΠΟ περιλαμβάνονται στα σχέδιά σας, στην πολιτική σας;

Σαφώς και συνεργαζόμαστε και οργανώνουμε κοινά προγράμματα, δράσεις. Ο Δήμος πρέπει να λειτουργεί ως πλατφόρμα των πολιτιστικών προγραμμάτων και ενεργειών όλων των φορέων πολιτισμού της πόλης.

Συμφωνείτε με την άποψη ότι τα Δημήτρια πρέπει να «αυτονομηθούν» από τις δομές του Δήμου, όπως π.χ. συμβαίνει με το Ελληνικό Φεστιβάλ, για να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να αποτελέσουν πόλο έλξης για όλη τη χώρα και τη βαλκανική;

Για να μπορέσει να συνεχίσει την ανοδική πορεία του το φεστιβάλ και να γίνει ανταγωνιστικό σε σχέση με τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ, πρέπει να “αυτονομηθεί” από τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του Δημοσίου. Τα Δημήτρια, για να έχουν συνέχεια και προοπτική πόλου έλξης για τη χώρα και τα Βαλκάνια, δεν μπορούν να υπάρξουν μέσα στο πλαίσιο των διαδικασιών του Δήμου, το οποίο είναι περιοριστικό, ασύμφορο, γραφειοκρατικό και εσωστρεφές.

Με ποιον τρόπο ο Δήμος Θεσσαλονίκης, όχι μόνο στα Δημήτρια, δίνει βήμα στους ντόπιους καλλιτέχνες;

Ο Δήμος λειτουργεί ως ομπρέλα στήριξης των δημιουργικών ομάδων και των καλλιτεχνών της πόλης. Αναφέρεται στο δυναμικό της και στόχο έχει τη δημιουργία χώρου ανάπτυξης και προβολής με δράσεις ενισχυτικές, κοινά προγράμματα, συνθήκες ανάπτυξης των προτάσεών τους, γιατί πιστεύουμε ότι μία πόλη έχει προοπτική και ανάπτυξη, εάν έχει ζωντανό δυναμικό δημιουργικό περιεχόμενο και η Θεσσαλονίκη το έχει.

Πριν γίνετε αντιδήμαρχος παρακολουθήσατε τα Δημήτρια; Ποια εκδήλωση σας είχε μείνει;

Δεν θα έλεγα ότι παρακολουθούσα ένα φεστιβάλ 3-4 μηνών, αλλά κάποιες παραστάσεις και συναυλίες που γίνονταν στο πλαίσιο του φεστιβάλ και θα θυμηθώ μία καταπληκτική παράσταση, τους “Μomix”, όπως και μία συναυλία τζαζ των R. Galliano-Gary Burdon.

Βλέπουμε στα Δημήτρια ένα φαινόμενο που συναντούσαμε και πριν 10 χρόνια. Ως συνεργασία νοείται να «υιοθετούνται» παραστάσεις ή εκδηλώσεις που ούτως ή άλλως θα γινόταν, αντιθέτως δεν βλέπουμε πρωτότυπες παραγωγές. Ή έστω, παραγωγές για τα Δημήτρια. Πώς αντιλαμβάνεστε τη συνεργασία μεταξύ των φορέων της πόλης; Ως «δωρεάν» φιλοξενία ή κάτι άλλο;

Καμία σχέση με το τι συνέβαινε πριν 10 χρόνια, δεν συνεργαζόμαστε με αυτόν τον “υιοθεσίας” τρόπο με τους φορείς. Όλες οι εκδηλώσεις των φορέων είναι καινούργιες και αναφέρονται στα Δημήτρια. Μόνο στο παράλληλο πρόγραμμα στηρίζουμε κάποιες δράσεις φορέων που θα τις πραγματοποιούσαν έτσι κι αλλιώς, για να έχουν μία επιπλέον προβολή αλλά και αυτές θα πρέπει να συγκλίνουν ως άποψη με τα Δημήτρια.

Παράδειγμα, η συναυλία της Σκάλας του Μιλάνου, όπως και η όπερα Aida, πραγματοποιούνται σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για τα Δημήτρια.

Για τις πρωτότυπες παραγωγές Δημητρίων αντιλαμβάνεστε και εσείς ότι είναι πολύ δύσκολο με τους προϋπολογισμούς που διαθέτουμε.

Είστε ικανοποιημένη από τη σύνδεση του τουρισμού με τον πολιτισμό, όσον αφορά στις πολιτικές που ακολουθεί ο Δήμος; Τι θα θέλατε ενδεχομένως διαφορετικό ή περισσότερο;

Ο στόχος μας είναι να γίνει η Θεσσαλονίκη τόπος ενδιαφέροντος, άρα και τουριστικός προορισμός, ένα δυνατό εργαλείο γι’ αυτόν τον στόχο είναι ο πολιτισμός. Σίγουρα θέλει περισσότερο συντονισμό, γίνονται όμως πολύ σημαντικές ενέργειες από το Τμήμα Τουρισμού, για την ανάδειξη τόσο της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ιστορικής μνήμης αλλά και του σύγχρονου πολιτιστικού προφίλ της πόλης.

Η εγκατάλειψη του δημόσιου χώρου που λέγεται Νέα Παραλία, η βάνδαλη στάση πολιτών, αποτελεί δείγμα πολιτισμού ή έλλειψής του;

Αν το θέμα του βανδαλισμού, της κακοποίησης του δημοσίου χώρου, το δεις ξεκομμένο από την κατάσταση που βιώνει ο τόπος, τότε πράγματι θα πρέπει να ομολογήσεις ότι είμαστε μία πόλη απολίτιστων πολιτών. Δεν συμφωνώ απόλυτα, γιατί πιστεύω ότι είναι ενέργειες αντίδρασης στη βία που βιώνει ο πολίτης και οφείλουμε να ερμηνεύσουμε προς τη σωστή κατεύθυνση τις πράξεις, να βρούμε τρόπους διεξόδου της έντασης και νέες πρακτικές οικειοποίησης του δημόσιου χώρου από τους πολίτες και προς αυτήν την κατεύθυνση κινούμαστε συνεργαζόμενοι και με άλλους φορείς, θα αναφέρω εδώ τις ξεναγήσεις, τον μαζικό αθλητισμό σε πάρκα…

Ποιο θα θέλατε να είναι το στίγμα που θα αφήσετε στα πολιτιστικά της Θεσσαλονίκης, όταν αποχωρήσετε από την αντιδημαρχία Πολιτισμού;

Ξέρετε, κάθε “εικόνα” δεν έχει μία μόνο ανάγνωση και σίγουρα η καλύτερη δεν είναι αυτή της πρώτης ματιάς, αλλά αυτή που κρύβεται μέσα της, πίσω της.

Αυτό λοιπόν που μ’ ενδιαφέρει είναι να δώσουμε χώρο και δυνατότητες, ώστε αυτό το δυναμικό της πόλης να καταφέρει να βρει τον δικό του λόγο, να αποφασίσει να “πράξει”, να τολμήσει, να εκφραστεί.

Από το φύλλο της THESSNEWS #23 (15-16/10/2016)

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

Σχετικά με τον αρθρογράφο ThessNews-DESK

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

24.10.202420:54

  Απαλλαγμένος από την ταλαιπωρία της φυλάκισης των 16 μηνών, ο εκλεγμένος Ευρωβουλευτής Φρέντης Μπελέρης επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη και η πρώτη του συνάντηση είναι με τον υφυπουργό Εσωτερικών αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας Θράκης Κώστα Γκιουλέκα. «Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που βρίσκομαι

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

24.10.202419:22

Η προμήθεια των σκαφών, συνολικής αξίας άνω των 12.000.000€, περιλαμβάνει μεγάλα σκάφη ικανά να επιχειρούν υπό δύσκολες καιρικές συνθήκες έως και 9 Μποφόρ, καθώς και μικρότερα σκάφη για επιχειρήσεις διάσωσης σε θαλάσσιες περιοχές και πλημμύρες.   «Για μία ακόμη φορά

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

24.10.202418:49

Ισχυρίζονται εκ νέου ότι οι έρευνες του ελληνικού σκάφους O/AEGAEO που πήραν παράταση μέχρι τις 30 Οκτωβρίου για την περιοχή μεταξύ Χίου και Σάμου, αφορούν σε περιοχές που ανήκουν σε «τουρκική υφαλοκρηπίδα». Προχθές, ο σταθμός της Σμύρνης είχε εκδώσει ταυτόσημη

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

24.10.202416:39

«H απόφαση της Δικαιοσύνης είναι ιδιαίτερα σημαντική. Διότι ανοίγει πλέον διάπλατα ο δρόμος για την πλήρη κι επίσημη αποκάλυψη της σκευωρίας Νovartis» τόνισε σε δήλωσή του ο Αντώνης Σαμαράς προσθέτοντας ότι: «θα φανερωθούν τα αίτια και οι πρωταγωνιστές αυτής της

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

24.10.202416:34

«Η Ελλάδα είναι Κράτος Δικαίου» τονίζει με ανάρτησή του στο Χ/Twitter ο Ανδρέας Λοβέρδος και προσθέτει: «Η επιλογή μου να εμπιστευθώ τη Δικαιοσύνη και να μην κρυφτώ πίσω από βουλευτικά προνόμια ήταν ακλόνητη. Πέρασα χίλιους κόπους βάσανα και θυσίες αλλά

ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΑΡΘΡΑ ΑΠΟΨΕΙΣ

24.10.202414:52

  Για την αντιπυρική περίοδο που δεν έχει ακόμα τελειώσει και καθημερινά εξακολουθούμε να έχουμε δεκάδες φωτιές, την προσπάθεια που έγινε φέτος τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και διαχείρισης δασικών πυρκαγιών με αποτέλεσμα τα καμένα στρέμματα να είναι λιγότερα από

thess

Επικαιρότητα

Δημοφιλή Άρθρα


αυτή τη στιγμή